woensdag 23 januari 2013

Dankzij D66 fonds voor cultureel ondernemerschap

Vanaf begin 2013 kunnen culturele instellingen, dankzij een voorstel van D66-raadslid Kim Waanders, tijdelijk een bijdrage krijgen van de gemeente voor cultureel ondernemerschap. Doel van de recente hervormingen in de Haagse culturele sector is dat instellingen financieel minder afhankelijk moeten worden van de gemeente. Waanders: Instellingen die met goede voorstellen voor cultureel ondernemerschap komen, kunnen uit het ‘Fonds Stimulering Cultureel Ondernemerschap’ steun krijgen. Ik denk dan aan instellingen die voor cofinanciering een bijdrage van de gemeente nodig hebben. Of aan instellingen die middelen nodig hebben in aanloop naar een exploitatie zonder structurele subsidie’. Daarmee geven we handen en voeten aan de culturele hervormingen die we de afgelopen jaren hebben ingezet.” Het voorstel voor het ‘Fonds Stimulering Cultureel Ondernemerschap’ werd ingediend door D66, met steun van de PvdA, de VVD en het CDA.

Cultureel ondernemerschap

Het is voor culturele instellingen niet makkelijk om de stap te maken van subsidieafhankelijkheid naar financiële zelfstandigheid. “Op de lange termijn zorgen de hervormingen ervoor dat de Haagse culturele sector zelfstandig en toekomstbestendig wordt, maar op de korte termijn vraagt het veel van de instellingen”, aldus Waanders. “Daarom is het goed dat we de instellingen in deze fase als gemeente steunen.” Mogelijkheden voor financiering uit het fonds, waar €200.000.- in is opgenomen, liggen bijvoorbeeld in de cofinanciering van projecten, of de aanloop naar exploitatie zonder structurele subsidie.

2013

Het geld in het fonds is vooralsnog alleen in 2013 beschikbaar. Waanders hoopt echter dat het ook in de jaren erna nog kan blijven voortbestaan: “Als dit fonds succesvol blijkt, ga ik ervan uit dat de gemeente het stimuleren van cultureel ondernemerschap op deze wijze voort wil blijven zetten. Met goed cultureel ondernemerschap kunnen culturele instellingen zelfstandiger werken. Dat maakt de instellingen minder afhankelijk van structurele subsidie en dan verdienen we het geld uit het fonds dus snel weer terug.”

Meer informatie over het Fonds Stimulering Cultureel Ondernemerschap treft u hier op de website van de gemeente.