dinsdag 15 januari 2013

Dankzij D66 meer oplaadpunten voor elektrische auto’s

In september riep D66 – samen met GroenLinks, de Haagse Stadspartij en het CDA – wethouder Baldewsingh van duurzaamheid op, om meer oplaadpunten voor elektrische auto’s beschikbaar te maken die aansluiten bij de wensen en behoeften van bewoners. Inmiddels heeft de wethouder daartoe een eerste toezegging gedaan. D66-raadslid Tobias Dander: “De gemeente komt hiermee eindelijk tegemoet aan de behoeften van bewoners die elektrisch willen gaan rijden. Dat werd hoog tijd.” Elektrisch rijden is goed voor de stad, omdat het zorgt voor veel minder luchtverontreiniging en lawaai.

Duurzame keuze

Steeds meer inwoners van Den Haag willen de duurzame keuze voor een elektrische auto maken. Dat is echter alleen mogelijk als je zo’n auto ook dagelijks kan opladen. Daarvoor moeten dus voldoende oplaadpunten in de directe omgeving beschikbaar zijn. Tot nu toe weigert de gemeente echter om oplaadpunten vlakbij de woning aan te leggen. Oplaadpunten worden aangelegd op gemakkelijk vindbare plekken zodat ook andere elektrische rijders ze kunnen gebruiken. Daardoor moeten veel inwoners echter ver lopen en hebben ze ook nog eens geen zekerheid dat ze hun auto kunnen opladen. “Als Den Haag haar duurzame ambities serieus neemt, moeten we serieus werk maken van de beschikbaarheid van oplaadpunten”, aldus Dander. “Als je geen zekerheid hebt dat je je elektrische auto kunt opladen als dat nodig is, dan ga je zo’n auto ook niet aanschaffen.”

Specifieke tijden

In straten met een hoge parkeerdruk, waar er dus bijna evenveel auto’s zijn als parkeerplaatsen, weigerde de gemeente eerst om oplaadpunten toe te staan. Daar komt nu verandering in. In die straten zullen voortaan op aanvraag parkeerplaatsen aangewezen worden die tussen 10u en 19u alleen bestemd zijn voor elektrische auto’s, inclusief oplaadpunt. Mensen die voor 19u thuis zijn kunnen dan dus tijdig hun auto parkeren, en ’s nachts opladen. Dander: “De vraag is wel of 19u niet erg vroeg is. Iemand die in de spits van buiten de stad naar huis rijdt, is vaak om 19u nog niet thuis. Dan lukt het alsnog niet om een auto ’s nachts op te laden.”

Extra oplaadpunten

De gemeente heeft met de Stichting E-Laad.nl afgesproken de komende vijf jaar 169 extra oplaadpunten in de stad te realiseren. Dit aantal kan naar behoefte verder worden uitgebreid.