donderdag 10 januari 2013

Dankzij D66 minder obstakels voor fietser

November vorig jaar riep D66 op tot het verwijderen van obstakels op en rond fietspaden. Het college heeft inmiddels toegezegd daarmee aan de slag te gaan. “Op te veel plekken in onze stad staan paaltjes op of vlak naast de fietspaden”, aldus D66-raadslid Joost Sneller. “Dat belemmert de doorstroom en zorgt voor hinderlijke en zelfs gevaarlijke situaties. Het is goed dat de gemeente daar nu iets aan gaat doen.”

Fietsstad 2014

In 2014 moet Den Haag de beste fietsstad van Nederland zijn, dat is het doel dat onze stad zich dankzij een voorstel van D66 heeft gesteld. Daarom riep D66 het college afgelopen zomer al op om met een actieplan te komen om de kandidatuur van Den Haag als Fietsstad 2014 verder te ondersteunen. Helaas ziet D66 dat er nog teveel hinderlijke obstakels zijn voor fietsers in onze stad. Sneller: “Het thema van de verkiezing voor Fietsstad 2014 is ‘fietsen zonder hindernissen’. Op dat vlak valt nog veel te bereiken in Den Haag en het is goed dat de gemeente daar nu mee aan de slag gaat.”

Fietsersbond

De gemeente geeft in de beantwoording van de vragen tevens aan in overleg te zullen treden met de Fietsersbond. Daar is D66 een groot voorstander van. Sneller: “Wie weet beter dan actieve fietsers waar hinderlijke obstakels staan? Door samen te werken met de Fietsersbond worden bewoners betrokken bij het verbeteren van de fietspaden in onze stad.”

Hier staan de vragen, inclusief antwoord, in PDF.