woensdag 16 januari 2013

Gemeente moet nu van fouten leren

D66-raadslid Martijn Bordewijk vraagt zich af of de gemeente wel leert van slechte ervaringen met commerciële partijen. Dat zei hij woensdag tijdens een interview met Omroep West. Aanleiding was het uitgelekte bericht dat de gemeente wellicht het World Forum moet redden nu de exploitant failliet is. Bordewijk: “Nu gaat het om het World Forum, in het verleden speelde dit bijvoorbeeld bij de gebouwen van de ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken, bij het Chinees handelscentrum en bij het gebied rond de Stationsweg. Te vaak blijkt de gemeente geen afdwingbare afspraken gemaakt te hebben met commerciële partijen. Het is de belastingbetaler die dan voor de kosten opdraait, en dat moet in de toekomst voorkomen worden.”

Lessen trekken

In de meeste van deze gevallen trok een marktpartij zich uit een project terug. Vaak bleken afspraken die jaren geleden gemaakt zijn weinig waard. Daarom is het hoog tijd dat de gemeente lessen gaat trekken uit dergelijke ervaringen. Bordewijk: “De gemeente moet een werkwijze ontwikkelen waardoor risico’s bij het terugtrekken van een marktpartij zoveel mogelijk beperkt worden.”