maandag 7 januari 2013

Vast inschrijfmoment op Haagse basisscholen

Eindelijk is het zover: vanaf begin januari geldt er één centraal aanmeldmoment bij de Haagse basisscholen. Ouders kunnen hun kind bij de basisschool pas opgeven als hun kind één jaar oud is. Bovendien kunnen ouders hun kind nog maar bij één school inschrijven.

“D66 pleit al jaren voor een centraal inschrijfmoment, het is dan ook fantastisch dat wethouder Van Engelshoven (D66) dit aanmeldmoment heeft gerealiseerd,” aldus D66-raadslid Kim Waanders. “Met het nieuwe aanmeldbeleid voorkomen we vervuiling van de wachtlijsten. Ouders geven hun kinderen nu nog vaak op bij meerdere scholen, waardoor de wachtlijsten voller raken dan zij daadwerkelijk zijn. Kinderen komen daardoor vaak niet op de scholen terecht waar hun ouders hen eigenlijk op wilden hebben. De nieuwe regeling is eerlijker voor iedereen en biedt ouders een betere kans hun kind op de school van hun voorkeur te krijgen.”

“We willen af van de situatie dat ouders met een foto van de embryo in de hand, kinderen komen inschrijven voor de basisschool. Het is niet langer: wie het eerst komt, het eerst maalt. Iedereen kan zijn kind nu op tijd inschrijven voor de gewenste basisschool”, aldus Van Engelshoven.