woensdag 13 maart 2013

D66: Samenwerking HTM en NS forse opsteker voor Haags OV

“Deze deal biedt grote kansen voor het openbaar vervoer in Den Haag.” Dat concludeert D66-Raadslid Joost Sneller (verkeer en financiën) na eerste bestudering van de deal tussen HTM en NS om 49 procent van de aandelen te verkopen. “De gemeente, HTM en NS hebben een ambitieuze investeringsagenda voor het openbaar vervoer opgesteld. Plannen die anders nog jaren op de plank waren blijven liggen, kunnen we nu daadwerkelijk uitvoeren.” Het gaat hier bijvoorbeeld om het doortrekken van tramlijnen 11 en 17 naar Scheveningen, dat hiermee de meest OV-vriendelijke badplaats van Nederland wordt. “Zeker na de bezuinigingen van Rutte-I en II op het openbaar vervoer waren OV-reizigers in Den Haag wel toe aan wat goed nieuws”, aldus Sneller.

Grote en kleine stappen vooruit

Het college is bij het sluiten van deze overeenkomst met de NS niet over één nacht ijs gegaan. Dat is gezien de complexiteit en de belangen ook begrijpelijk. Het voorstel van het college bevat veel grote én kleine stappen vooruit voor het Haags OV. Zo krijgt het gebied rond station Laan van NOI een behoorlijke upgrade en wordt het busplatform bij Den Haag Centraal opgeknapt. Daarnaast gaan HTM en NS de informatie voor passagiers verbeteren, bijvoorbeeld door te investeren in extra displays en servicepunten. Op deze manier wordt het aantrekkelijker te kiezen voor de trein, tram en bus.

Duidelijkheid

“De voorgestelde investeringsagenda biedt een aantrekkelijk vooruitzicht. Maar net als het college gaat ook de fractie van D66 Den Haag niet over één nacht ijs”, kondigt de sociaal-liberale woordvoerder aan. “De komende weken zullen wij dan ook goed gebruiken om de details van deze deal te doorgronden en om duidelijk te krijgen hoe realistisch de voorstellen zijn.” De deal steekt namelijk ingewikkeld in elkaar. Sneller wil vooral weten welke zekerheid te verkrijgen is over de beloftes die in het voorstel worden gedaan en hoeveel extra geld er nu precies beschikbaar komt.