woensdag 20 maart 2013

D66 wil geen voorverpakt water op stadhuis

D66 wil dat op het stadhuis niet langer met voorverpakt water wordt gewerkt. In plaats daarvan zouden ambtenaren gewoon kraanwater moeten drinken. “Leidingwater in Den Haag is lekker, zuiver, gezond èn goedkoop”, aldus D66-raadslid Tobias Dander. “Bij het verpakken en vervoeren van water voor waterkoelers wordt veel CO2 geproduceerd. Dat is zonde en slecht met het oog op de duurzame doelstellingen van Den Haag. Waterkoelers kunnen ook gewoon op het leidingnet aangesloten worden.”

Wereldwaterdag

Vrijdag 22 maart is het wereldwaterdag. Dat is een goede aanleiding om (leiding)water in het zonnetje te zetten. Dander: “De beschikbaarheid van drinkwater met zoveel kwaliteit is een groot goed. Het is aan de gemeente om het goede voorbeeld te geven. Het voorstel om de waterkoelers te vervangen past in dat idee. Daarnaast werkt D66 ook mee met het “Laak Schoon” project, waarbij de rivier de Laak tijdens wereldwaterdag door vrijwilligers wordt schoongemaakt. Ik ga zelf ook aan de slag om ons Haagse water nog schoner te maken.”

Klimaatneutraal in 2040

De gemeente heeft als doel klimaatneutraal te zijn in 2040. Dit lukt alleen wanneer alle kansen om CO2 te besparen, worden benut. “Vorig jaar hebben we al gevraagd om openbare watertappunten op drukke plaatsen, zodat bewoners en bezoekers daar hun flesjes kunnen bijvullen”, aldus Dander. “Gelukkig maken de gemeente en Dunea daar steeds meer werk van. Ook ambtenaren zouden een flesje voor zichzelf kunnen bijvullen met leidingwater. Minder voorverpakt water betekent gewoon minder afval en minder CO2 uitstoot, en dat zijn mooie doelen op zich.”.

De vragen die Tobias Dander over de waterkoelers heeft gesteld, treft u hier.