woensdag 20 maart 2013

Haal Europese Politieacademie naar Den Haag

Vandaag heeft de begrotingscontrolecommissie van het Europees Parlement ingestemd met het voorstel van D66-EuroparlementariĆ«r Gerben-Jan Gerbrandy om de Europese Politieacademie (EPA) naar Den Haag te halen. Gerbrandy: “Europol en EPA tezamen in de internationale stad van Vrede en Recht geeft de aanpak van grensoverschrijdende criminaliteit een impuls.”

Slagkracht

De Europese Politieacademie is in 2005 opgericht ter bevordering van internationale samenwerking tussen politiefunctionarissen. Het hoofdkantoor is gevestigd in Bramshill (Verenigd Koninkrijk) en moet volgend jaar verhuizen. Het gebouw van de Europese opsporingsdienst Europol aan de Eisenhouwerlaan biedt voldoende ruimte voor de huisvesting van EPA.”Deze fysieke toenadering bevordert zowel de samenwerking als de slagkracht van beide Europese organisaties”, aldus de Haagse D66’er.

Den Haag

Ook Joost Sneller, raadslid D66 Den Haag, is blij met dit politieke standpunt uit Brussel: “De vele internationale organisaties in Den Haag zijn belangrijk voor de economie van onze stad, en voor de rol die Den Haag in de wereld speelt. De Europese Politieacademie past goed bij het karakter van Den Haag.”