dinsdag 5 maart 2013

Seniorengids moet beter

De onlangs verschenen Haagse Seniorengids zit vol onvolkomenheden en mist relevante informatie. D66 wil dat de gemeente daar voor de volgende editie iets aan doet. “Voor veel ouderen is de Seniorengids een belangrijke bron van informatie. De informatie die we als gemeente delen moet wel betrouwbaar en volledig zijn”, aldus D66-raadslid Irene van Geest. “De gemeente kan ouderen, bijvoorbeeld in overleg met het Stedelijk Ouderen Comité, betrekken bij verbetering van de Seniorengids voordat hij volgend jaar alleen nog digitaal verschijnt.”

Betrouwbare en volledige informatie

De gids is samengesteld door PEP (voorheen CIPO) in opdracht van de gemeente. Hij bevat belangrijke en praktische informatie voor ouderen, bijvoorbeeld over ondersteuning op het gebied van wonen, zorg en geldzaken, maar ook over vervoer en veiligheid. Daarnaast bevat de gids ook nuttige adressen voor ontmoetings- en participatiemogelijkheden. Van Geest: “Ik heb van veel ouderen gehoord dat de informatie in de gids van dit jaar niet betrouwbaar, volledig en actueel is. Ze missen bijvoorbeeld de openingstijden van I-shops, de wijk- en buurtcentra staan er niet in en het register is slordig samengesteld.”

Laat ouderen meelezen

Als oplossing noemt D66 het gebruik van een testgroep, bijvoorbeeld via het Stedelijk Ouderen Comité (SOC) “Laat het SOC of andere kritische leden uit de doelgroep de gids voor publicatie lezen. De onvolkomenheden kunnen er zo vooraf uitgehaald worden en ontbrekende informatie aangevuld. Dat komt de kwaliteit van de Seniorengids ten goede”, aldus Van Geest. “Bovendien moeten mensen zonder een internetverbinding een geprinte versie volgend jaar kunnen afhalen bij het stadsdeelkantoor en bij de ouderencentra die nu in de wijken worden ingericht.”

De schriftelijke vragen die Irene van Geest hierover gesteld heeft, treft u hier.