woensdag 22 januari 2014

Betrek sportclubs bij gezonde voeding

D66 wil dat Den Haag sportclubs meer gaat betrekken bij gezonde voeding, nu de gemeente een steeds grotere verantwoordelijkheid krijgt voor de volksgezondheid. “Het is belangrijk om preventieve zorg goed te organiseren”, aldus D66-raadslid Irene van Geest. “Het bereik van dure campagnes om overgewicht tegen te gaan is beperkt. Daarom moeten we zorgen dat we doordringen in de haarvaten van de samenleving. Daarbij kunnen sportverenigingen en health clubs een belangrijke rol spelen. Hoe dichter we preventieve zorg bij mensen in de buurt organiseren, hoe beter.”

Werkbezoek
Vandaag was het raadslid, samen met kandidaat-raadsleden Daniël Scheper en Jan Peter Mout, op werkbezoek bij de Health Spa aan het Savornin Lohmanplein. Zij verzorgen uitgebreid gezondheidsadvies voor hun klanten, met bijzondere aandacht voor voeding. D66 sprak met hen over de mogelijkheden om dat breder over de stad uit te rollen. Scheper: “Als gemeente hebt je maar weinig kansen om mensen te bereiken. In de hele stad zijn er sportverenigingen en fitnessclubs waar dagelijks bij elkaar duizenden mensen over de vloer komen. Als ouders en kinderen daar leren wat het betekent om gezond te eten, nemen ze die kennis mee naar huis. Zo nemen zij hun familie mee op weg naar een gezondere levensstijl.”

Markt
Er is in de markt veel expertise over hoe je mensen zo ver kan krijgen om gezonder te eten en te leven. D66 wil die expertise daarom zo veel mogelijk inzetten in de strijd tegen overgewicht. “In de meeste families is er wel iemand die sport”, aldus Van Geest. “Het is belangrijk dat zij thuis over gezond eten gaan praten. Daarom ben ik blij om te horen dat de Health Spa al veel doet om hun expertise met andere sportverenigingen te delen. De gemeente moet de komende jaren het voortouw nemen om zo veel mogelijk sportverenigingen en health clubs te betrekken bij gezonde voeding.”