donderdag 12 juni 2014

Coalitieakkoord Den Haag: Vertrouwen op Haagse Kracht

D66 is trots op het concept coalitieakkoord Vertrouwen op Haagse Kracht dat fractievoorzitter Ingrid van Engelshoven vandaag samen met collega’s van PvdA, HSP, VVD en CDA presenteerde in de Caballero Fabriek op de Binckhorst. Het akkoord, waarin Hagenaars centraal staan, zorgt voor een versterking van de unieke kwaliteiten van Den Haag. “Den Haag is een prachtige, groene en bruisende stad”, aldus Van Engelshoven. “Het zijn de inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties die onze stad maken tot wat ze is. Zij zijn de Haagse Kracht en ik heb veel vertrouwen dat we samen met hen de komende jaren kunnen zorgen dat Den Haag weer vooruit kan kijken.”

Investeringen
D66 is zeer tevreden met de afspraken die Van Engelshoven met de andere onderhandelaars heeft kunnen maken. Van Engelshoven: “Er ligt een ambitieuze agenda van economische investeringen en lastenverlagingen om mensen weer aan het werk te krijgen. Bovendien investeren we bijna 50 miljoen euro in onderwijs, pakken we de luchtkwaliteit aan, geven we meer ruimte aan de fiets en zorgen we dat de gemeente haar nieuwe verantwoordelijkheden op het gebied van zorg goed kan invullen. En we investeren in belangrijke gebieden als het Spuikwartier, Scheveningen Haven en het Oude Centrum, met veel aandacht voor de wensen en ideeën van omwonenden. Het zijn maar een paar van de zaken waarmee Den Haag nu vooruit kan.”

Wethouders
Ingrid van Engelshoven is zelf beoogd wethouder van Kenniseconomie, Internationaal, Jeugd en Onderwijs. Ze heeft Tom de Bruijn, staatsraad bij de Raad van State en voorzitter van de onderhandelingen in Den Haag, voorgedragen als wethouder van Financiën, Verkeer en Vervoer en Milieu. “Ik ben trots dat ik Tom de Bruijn bereid heb gevonden om wethouder te worden”, aldus Van Engelshoven. “Hij heeft een enorme staat van dienst en heeft zich altijd met verve ingespannen voor de publieke zaak. Samen met Tom, en met de collega’s van de andere vier partijen, kunnen we de komende jaren echt iets moois neerzetten, waar heel Den Haag van profiteert.”

Meer informatie
Onderstaande infographic kunt u hier downloaden. Voor meer informatie en het volledige akkoord, kunt u terecht op de website van de gemeente Den Haag.
Infographic

Foto cc: Erwin van der Lem