donderdag 4 juni 2015

D66-wethouder De Bruijn laat bomen Laan van Meerdervoort staan

D66 is blij dat de bomen in de middenberm van de Laan van Meerdervoort niet gekapt hoeven te worden voor de aanleg van nieuwe parkeerplaatsen. Het parkeerprobleem in de Vruchtenbuurt wordt op een andere manier opgelost. Dat maakte D66-wethouder Tom de Bruijn (Verkeer) vandaag bekend. “Na uitgebreid overleg met de omwonenden is een alternatief gevonden dat zowel het parkeerprobleem oplost, als de bomen in de middenberm bespaart; een resultaat om met elkaar trots op te zijn!”

Alternatieve oplossing
Om de bomen te kunnen laten staan, moesten elders 253 parkeerplekken worden gevonden. Dat is nu gelukt. Er komen 75 nieuwe parkeerplaatsen  op de Mient en 58 nieuwe parkeerplaatsen langs de middenberm van de Laan van Meerdervoort tussen de Appelstraat en het De Savornin Lohmanplein. Daarnaast worden 90 bestaande parkeerplaatsen in de buurt Rosenburg en 30 bestaande parkeerplaatsen aan de Pioenweg beschikbaar gesteld voor de Vruchtenbuurt. Parkeermetingen hebben uitgewezen dat veel van deze parkeerplaatsen nu namelijk niet of nauwelijks worden gebruikt. De Bruijn: “We hebben samen met de buurt een manier gevonden om een einde aan deze jarenlange discussie te maken. Ik ben bijzonder blij dat we de bomen in de middenberm van de Laan van Meerdervoort niet hoeven te kappen om het parkeerprobleem op te lossen!”

Haagse kracht
Het college neemt met deze alternatieve oplossing een groot deel van de aanbevelingen van de denktank over. Vorig jaar richtte de D66-wethouder deze denktank in om het parkeerprobleem te berekenen en daar passende oplossingen bij te zoeken. De denktank bestond uit bewoners die zich verenigd hadden in het Wijkberaad Vruchtenbuurt en actiecomité Laat de Laan de Laan, ambtenaren en een onafhankelijk voorzitter. D66-wethouder Tom de Bruijn: “We laten zien dat de beste oplossingen worden gevonden als je open en transparant naar mogelijkheden zoekt, samen met de stad. D66 vertrouwt op Haagse kracht en dit is daarvan een bijzonder resultaat!”