maandag 31 oktober 2016

100 dagen zonder restafval! Anne is gestart met de uitdaging

scheiden

Vandaag is raadslid Anne Toeters begonnen met de “100-100-100 challenge” van Duurzaam Den Haag. Dat is een uitdaging die 100 huishoudens 100 dagen 100% restafval vrij wil laten leven. Dat betekent: zo veel mogelijk afval scheiden en zo min mogelijk restafval overhouden. We volgen Anne op de voet.

Waarom doe je mee?
Als raadslid probeer ik zoveel mogelijk beleid te steunen en te maken waardoor het scheiden van afval wordt bevorderd. Dat zorgt namelijk voor betere afvalstromen en meer recyclebaar materiaal. Afval wordt dan echt een grondstof in plaats van verbrandingsmateriaal. En verbranden van afval is ook nog eens erg duur, hoe minder restafval, hoe beter dus. Bewustwording van de mogelijkheden van afvalscheiding is belangrijk. Deze challenge draagt daar aan bij! Ik hoop zelf ook te leren hoe afval scheiden en restafval verminderen nog beter kan.

Wat verwacht je dat de grootste uitdaging wordt?

Thuis scheiden wij al best veel. Maar wij hebben een baby van een paar maanden oud. Luiers zijn enorm vervuilend en ook nog restafval. Ook heb ik natuurlijk geen controle over de hoeveelheid. Ook hebben wij een kat en zitten we met grind voor de kattenbak. Ik ben benieuwd of hier oplossingen voor zijn!

Heb je extra afvalbakken moeten kopen?
Wij hebben al een extra prullenbak voor ons restafval op ons balkon staan en een prullenbak met twee bakken erin, waarin we er één voor plastic gebruiken. Papier bewaren we op een aparte plek. Dus ik denk dat een extra afvalbak niet nodig is.

Hoe heb je je voorbereid?
In mijn wijk doen meer mensen mee. Daar heb ik mij aangesloten bij Marjolein die ambassadeur is voor onze wijk. Ik heb ook zelf een oproep op NextDoor geplaatst (online buurtgemeenschap). Met onze groep delen we tips. Het is leuk dat er een competitief element in de challenge zit. Zo min mogelijk restafval is het doel. Dat motiveert extra creatief te zijn!

Vragen of tips voor Anne? Laat het ons weten!