dinsdag 21 februari 2017

Zorgen om jonge Haagse voetballers op kunstgras

Er is veel te doen om rubberkorrels op kunstgrasvelden. Haagse partijen trekken aan de bel na een uitzending van Zembla op 15 februari: zij vinden dat de gemeente verantwoordelijkheid moet nemen voor de gezondheidsrisico’s van de rubberkorrels. D66, GroenLinks en de Haagse Stadspartij hebben daarom schriftelijke vragen gesteld in aan het college. Daniël Scheper (D66): “We maken ons nog steeds ernstig zorgen om kinderen die in de regio sporten.”

Vorige week was er een vervolg uitzending van Zembla over de gevaren van rubbergranulaatkorrels. Deze korrels zijn te vinden op voetbalvelden door heel het land. De uitzending trekt de risicoanalyse van het RIVM ernstig in twijfel: het instituut zou de gezondheidsrisico’s ernstig onderschatten. De korrels zijn o.a. kankerverwekkend en vervuilen het oppervlaktewater. Verschillende hoogleraren van de VU bevestigen dit in het programma naar aanleiding van eigen onderzoek.

Den Haag had vijf kunstgrasvelden met dergelijke korrels, bleek uit beantwoording van schriftelijke vragen van GroenLinks vorig jaar. De partijen zijn benieuwd hoe het staat met het saneren daarvan. Maar, de voetbalcompetities vinden niet alleen in Den Haag plaats. Dat betekent dat het heel goed mogelijk is dat (jonge) Haagse spelers in buurgemeenten veel vaker in aanraking komen met deze korrels. De partijen zien graag dat de gemeente spoedig in gesprek gaat met de KNVB.

Lees hier de schriftelijke vragen