woensdag 10 mei 2017

Wethouder De Bruijn geeft opstartsubsidie aan eerste Park + Bike van de stad

Op de grens van Den Haag met Wassenaar opent in de nabije toekomst een zogenoemde Park + Bike. Dat is de fietsversie van de bekende Park + Ride terreinen. Verschil is dat na het parkeren van de auto niet met de tram naar de stad wordt gereisd, maar met een fiets die klaar staat. De Haagse fractie van D66 maakt zich al langer hard voor de komst van een Park + Bike en is enthousiast dat er nu ook echt een komt.

De parkeergelegenheid komt op Duindigt in Wassenaar. Daar is ruimte voor 700 auto’s. Voor de gebruikers van het parkeerterrein zullen verschillende typen fietsen klaarstaan om hun reis naar de stad te vervolgen. Deze manier van reizen helpt bij het verminderen van het aantal auto’s in de stad. Dat streven draagt D66 uiteraard aan warm hart toe en verhoogt de leefbaarheid van de stad.

Prijsvraag

De Park + Bike op Duindigt krijgt van de gemeente een opstartsubsidie van 200.000 euro. D66-wethouder Tom de Bruijn heeft een cheque met die waarde overhandigd aan Hans van der Zijden. Zijn initiatief is als beste beoordeeld van de vier inzending voor een Park + Bike. Innovatief detail aan zijn plan is dat de fietsen met een smartphone van het slot gehaald worden.

De gemeente heeft eerder dit jaar ondernemers middels een prijsvraag uitgedaagd met innovatieve idee├źn te komen voor een Park + Bike. Er waren een aantal belangrijke vereisten, zoals een goede bereikbaarheid per auto, voldoende parkeerplaatsen en de Park + Bike moet langs een goed fietspad liggen op fietsafstand van de eindbestemming. De beste inzending is nu dus beloond met een subsidie, zodat de plannen snel werkelijkheid kunnen worden.