vrijdag 19 mei 2017

D66 enthousiast over de komst van elektrische stadsbussen

stadsbussen

Binnenkort rijden er in Den Haag elektrische bussen die gebruik maken van de trambovenleiding. De bussen zijn erg innovatief, omdat ze niet vastzitten aan de bovenleiding tijdens het rijden. Ze gebruiken het stroomnetwerk enkel om in een paar minuten op te laden. D66-fractievoorzitter Robert van Asten reageert enthousiast op de innovatie: “Dit is een geweldige stap richting een toekomstbestendige stad.”

De huidige stadsbussen rijden op aardgas. Dat is al beter dan dieselmotoren, maar het is goed dat de HTM nu de stap naar elektrisch maakt. “D66 juicht toe dat het openbaar vervoer in de stad weer een duurzaamheidsslag maakt. Het draagt bij aan de ambitie om in 2040 een klimaatneutrale stad te zijn”, zegt Van Asten. “Ook is prettig dat je op de fiets niet meer gepasseerd wordt door een bus met een verbrandingsmotor, maar door een stille en schone elektrische motor”

Prototype

Begin 2018 zullen de eerste acht elektrische bussen gaan rijden. Deze gaan rijden tussen Den Haag Centraal en het Norfolkterrein. Eind mei zal de HTM alvast een prototype van de elektrische bus presenteren. Uiteindelijk is het plan om alle aardgasbussen te vervangen voor de schonere elektrische variant.