woensdag 14 juni 2017

Verbouwplannen? Krijg korting bij een duurzame verbouwing!

Den Haag krijgt een kortingsregeling voor mensen die duurzaam (ver)bouwen, zoals zonnepanelen, dubbel glas en isolatie. Het college is positief over een idee van D66 hierover en de gemeente gaat binnenkort aan de slag met de regeling. “Wanneer mensen een huis bouwen of verbouwen moeten zij dat duurzaam doen. Met een korting bij duurzame verbouwingen, stimuleren we dat”, zegt raadslid Anne Toeters.

Motie

Eind vorig jaar diende D66 een motie in om zogenoemde ‘groene leges’ mogelijk te maken. De  hoogte van de compensatie hangt af van de mate van duurzaamheid. Hoe duurzamer de verbouwing, hoe hoger de korting kan zijn. Toeters: “Om de opwarming van de aarde tegen te gaan, moeten we CO2-uitstoot in Den Haag verminderen. Deze maatregel helpt mensen hierbij en zorgt ook nog eens voor bewustwording.”

Ook voor ontwikkelaars

De regeling geldt zowel voor duurzame bouwplannen van particulieren als voor ontwikkelaars, bedrijven en corporaties. De gemeente stelt een budget van vijf miljoen euro beschikbaar voor de regeling en zal gelden voor verbouwplannen in 2018 en 2019.