donderdag 15 juni 2017

D66 ziet inzet voor ruimere zondagopenstelling winkels beloond

zondagopenstelling

Mede door inzet van D66 mogen winkels ook op zon- en feestdagen tot 23:00 uur ‘s avonds open blijven. Het college heeft hierover een voorstel naar de raad gestuurd. De Haagse fractie van D66 maakt zich al langer hard voor ruimere openingsgetijden voor winkels in Den Haag en ziet een lange inzet beloond. “Wij zien al jaren dat de consumentenbehoefte verandert en dat winkeliers daar graag op in willen spelen”, aldus D66-raadslid Daniel Scheper.

Opheffen beperkingen

Op dit moment is de openingstijd op zon- en feestdagen nog beperkt tot 18:00 uur. In andere grote steden van het land zijn al veel langer ruimere openingsgetijden gebruikelijk. Den Haag kan niet achterblijven, vindt D66. “We moeten ondernemers in Den Haag de vrijheid geven om zelf te bepalen of ze op zondag tot laat open blijven en of de deuren ook op feestdagen geopend worden. We moeten beperkingen zoveel mogelijk wegnemen en dat gebeurt met deze nieuwe regels. Dat is goed nieuws”, zegt Scheper.

Avondwinkels

Het voorstel van het college over winkeltijden regelt ook ruimere mogelijkheden voor avondwinkels. Zij mogen dankzij het plan tot 2:00 uur ‘s nachts open blijven. “Natuurlijk houden we de leefbaarheid van de stad ook in de gaten. Omwonenden moeten geen onnodige overlast ervaren. Aan de andere kant past het bij de huidige maatschappij om ook op zon- en feestdagen te winkelen. Het is heel gebruikelijk om nog even snel in de avond boodschappen te halen”, aldus Scheper.