vrijdag 28 juli 2017

Bespaar papier met ja-ja sticker

D66 en de Partij voor de Dieren willen graag dat mensen in Den Haag alleen nog reclamefolders in hun brievenbus ontvangen als zij daar nadrukkelijk om vragen met een ja-ja sticker. Dit idee waarbij het huidige systeem van de nee-nee sticker wordt omgedraaid wordt vanaf 2018 in Amsterdam ingevoerd. D66 en de PvdD zou graag zien dat het systeem ook in Den Haag wordt ingevoerd. D66-raadslid Anne Toeters: “Een gemiddeld huishouden ontvangt zo’n 34 folders per week, veel mensen gooien die ongelezen weg en dat is een enorme verspilling van papier en dus ook bomen die voor niets zijn gekapt. Met een ja-ja sticker krijgen alleen nog de mensen die de folders daadwerkelijk willen lezen deze nog in de brievenbus.” Amsterdam verwacht met de maatregel zesduizend bomen per jaar te kunnen sparen.

Gemeente enthousiast

Eerder gaf het gemeentebestuur aan enthousiast te zijn over dit plan, maar te wachten met invoering tot duidelijk zou zijn hoe Amsterdam hieraan juridisch en praktisch invulling zou geven. Nu Amsterdam het plan gaat uitvoeren, willen de Haagse fracties dat Den Haag volgt. Daarom hebben zij het college gevraagd naar de mogelijkheden een soortgelijk systeem in Den Haag in te voeren. Raadslid Anne Toeters: “Als een grote stad als Den Haag deze stap neemt, kunnen tienduizenden kilo’s papier per jaar worden bespaard.” Mensen die graag reclamefolders willen blijven ontvangen, kunnen dat met een gratis ja-ja sticker aangeven op hun brievenbus.