dinsdag 25 juli 2017

D66: Eén gezamenlijke introweek voor studenten

introweek

Om een echte studentenstad te zijn moet Den Haag een introductieweek krijgen waar álle studenten samenkomen, vindt D66. In andere grote steden gebeurt dit al, maar in Den Haag is de introductietijd erg versnipperd. De Haagse fractie van D66 is van mening dat de inmiddels 30.000 Haagse studenten aan het begin van hun studie een leuke kennismaking met elkaar en de stad verdienen. Dat is leuk voor de studenten en goed voor de binding met de stad. “Studenten geven aan dat er in onze stad te weinig mogelijkheden zijn voor studenten om elkaar te ontmoeten. Door aan het begin van het collegejaar kennis te maken met alle gave plekken van onze stad kan dat verbeteren”, legt raadslid Kim Waanders uit (D66).

Start studententijd

Op dit moment zijn de introductieactiviteiten van Den Haag erg versnipperd. De verschillende onderwijsinstellingen bieden ieder een eigen kennismakingsperiode aan. D66 ziet graag dat er een samenwerking komt en roept de gemeente op in overleg te gaan met alle betrokkenen. “Neem de introweek van Leiden als voorbeeld. Tijdens de EL CID pakt de stad groots uit en werken verschillende organisaties samen om voor de nieuwe studenten een geweldige start van hun studententijd neer te zetten. Dat kan hier ook”, stelt Waanders.

Horeca betrekken

Door de vele kleinere initiatieven die er nu al zijn in Den Haag, lijkt er ook geen slagkracht om de horeca een belangrijke rol te geven tijdens de introductieperiode. In andere studentensteden gebeurt dat al jaren en is dat een belangrijke succesfactor. D66 verwacht dat een centrale introductie het makkelijker maakt om de Haagse horeca actief te betrekken. De partij heeft het college schriftelijk gevraagd of de al bestaande HOPweek uitgebouwd kan worden tot de centrale introweek voor Haagse studenten. “De HOPweek heeft banden met de EL CID en zij hebben veel ervaring met het organiseren van een goede introweek”, weet Waanders.