maandag 10 juli 2017

Inwoners Den Haag scheiden plastic al maanden voor niets

Veel inwoners van Den Haag blijken al maanden voor niets hun plasticafval te scheiden. De gemeente liet op 1 juli met een bericht op de website weten dat plastic, drankpakken en blik alleen gescheiden wordt verwerkt als het in een doorzichtige plastic tas zit. Iedereen die plastic in een traditionele zwarte zak heeft aangeboden, deed dat voor niets. Al die zakken zijn gewoon met het restafval de verbrandingsovens ingegaan.

Frustratie en boosheid

D66 vindt het belangrijk dat mensen afval scheiden. Als dan later blijkt dat het voor niets was, levert dat frustratie en boosheid op. Raadslid Anne Toeters (D66) kan zich voorstellen dat mensen door deze knulligheid de bereidheid verliezen om hun afval te scheiden.

Toeters: “Het is onvoorstelbaar dat de gemeente dit opeens met een websitebericht laat weten. Bizar. Zelfs de mensen die meegedaan hebben aan de 100-100-100 wisten hier niets van.”

Gratis zakken

We willen weten hoeveel het zou kosten als de gemeente gratis doorzichtige zakken gaat verstrekken. Het gebruik van doorzichtige zakken is voor afvalverwerkers blijkbaar noodzakelijk om met het oog te kunnen controleren of een zak echt plastic bevat.

Vragen

De Haagse fractie van de D66 vindt het onbegrijpelijk dat inwoners niet op de hoogte zijn gebracht en willen van het college weten wat ze hieraan gaan doen. “Een bericht op de afvalcontainers lijkt me wel het minste” aldus Toeters. De PvdA en D66 hebben schriftelijke vragen ingediend over deze kwestie.