dinsdag 10 oktober 2017

D66 regelt woningabonnementen voor duurzamere huizen

D66 is blij dat de gemeente Den Haag aan de slag gaat met zogenoemde woningabonnementen. Dat doet het stadsbestuur na vragen van raadslid Anne Toeters (D66). Met een woningabonnement krijgen huiseigenaren in ruil voor een vast bedrag per maand energiebesparende maatregelen in hun woning, zoals isolatie. “We willen graag in 2030 klimaatneutraal zijn. Daar hebben we de hele stad bij nodig en dit is een goed initiatief om woningbezitters te betrekken bij verduurzaming”, aldus Toeters.

Woningabonnement

Met een woningabonnement hoeven particulieren niet langer zelf in één keer een grote investering te doen, maar kunnen laagdrempelig en zonder hoge kosten hun woning energiezuiniger maken. Het stadsbestuur wil graag bij het project met woningabonnementen aan te sluiten en is daarom in gesprek met betrokken partijen. De gemeente ziet het project als een geschikte methode om meer verduurzaamde woningen in Den Haag te krijgen. In andere Nederlandse gemeente is het al een succes.

Spaargeld

Toeters is enthousiast over de ontwikkeling. “Dankzij deze regeling wordt het aantrekkelijk voor huiseigenaren om hun huis te verduurzamen. Zij hoeven geen beroep te doen op spaargeld en zijn via de aanbieder verzekerd van deskundigheid bij het nemen van de maatregelen. Op deze manier maken we weer een belangrijke duurzaamheidslag in de Den Haag”, zegt Toeters.