dinsdag 10 oktober 2017

Regeerakkoord: D66 ziet kansen voor fietstunnel en leraren

Het regeerakkoord is gepresenteerd. Voor Den Haag zitten er een aantal interessante punten in. De stad krijgt er circa 40 miljoen euro bij de op de begroting. D66 Den Haag weet wel waar het geld naar toe moet. “We willen graag een fietstunnel onder de Zuid-Hollandlaan. Ook willen we maatregelen nemen om het dreigende lerarentekort in Den Haag te voorkomen”, zegt lijsttrekker Robert van Asten (D66).

Onderwijs

Natuurlijk heeft D66 Den Haag het Haagse onderwijs goed in het oog. Het regeerakkoord investeert al 1,9 miljard extra in het onderwijs en met de beloofde extra miljoenen voor Den Haag, kunnen we vaart maken met de maatregelen om meer leraren voor de klas te krijgen. Zo krijgt ieder kind in de stad de juiste aandacht om het beste uit zichzelf te halen. Ook is er in het regeerakkoord ruim aandacht voor taal, integratie en kansengelijkheid.

Ondertunneling

Het nieuwe kabinet trekt meer geld uit voor de fiets. Dat kabinetsplan wordt hartelijk ontvangen door de enige echte fietspartij van Den Haag. Neem als voorbeeld het fietspad bij de Zuid-Hollandlaan. De Haagse fractie van D66 wil dat fietspad graag onder de grond en de gemeente kan daar een deel van het extra toegezegde geld voor inzetten. Het ondertunnelingsplan staat ook in ons lokale verkiezingsprogramma. Door de ondertunneling kan zowel de fietser als het overige verkeer beter doorrijden.

Verduurzamen

Ook op het gebied van duurzaamheid zijn de kabinetsplannen veel belovend voor onze stad. Woningcorporaties krijgen korting op verhuurdersheffing als ze hun woningen verduurzamen. Woningen kunnen duurzamer door onder meer de plaatsing van dubbelglas of isolatie. Dat is een opsteker voor de Haagse coöperaties, want zij blijven achter met verduurzamen. Daarnaast wordt gasloos bouwen de nieuwe standaard. Het rijk gaat de steden helpen die transitie te maken.