dinsdag 7 november 2017

D66: Maak einde aan fietsenchaos in Oude Centrum

Fractievoorzitter Robert van Asten (D66) wil dat het Oude Centrum onderdeel wordt van de weesfietsenaanpak. Die aanpak wordt inmiddels over de stad uitgerold, maar het genoemde drukke winkel-, woon- en uitgaansgebied lijkt vergeten. “In het Oude Centrum staan rijen fietsen langdurig geparkeerd. Al die langparkeerders houden onnodig de plekken bezet voor bezoekers”, weet fractievoorzitter Van Asten.

Weesfietsenbeleid

De weesfietsenaanpak maakt het mogelijk om fietsen weg te knippen als ze 28 dagen ongebruikt op straat staan. De regeling zorgt voor meer ruimte in de rekken en een netter straatbeeld. D66 begrijpt niet dat het gebied tussen Gedempte gracht en Bierkade geen onderdeel is van het weesfietsenbeleid. Het gebied grenst aan twee wijken waar al wel gecontroleerd wordt. “Wat ons betreft neemt de gemeente ook het gedeelte Oude Centrum op in het weesfietsenbeleid. Het kan de overlast die omwonenden en bezoekers daar nu ervaren in de toekomst voorkomen”, aldus Van Asten.

Wijkberaad

D66 dringt er bij het stadsbestuur op aan contact te hebben met het wijkberaad. Gezamenlijk kunnen snel de meest problematische plekken aangepakt worden, voor uiteindelijk de weesfietsenaanpak uitgerold wordt.