dinsdag 7 november 2017

Snel maatregelen nodig tegen verloedering Houtrustweg

Fractievoorzitter Robert van Asten (D66) wil snel maatregelen tegen de ernstige verloedering van de Houtrustweg. In de straat staan al lange tijd voertuigen zonder kenteken en autowrakken geparkeerd. Herhaaldelijke verzoeken van omwonenden om de wrakken te verwijderen heeft tot niets geleid. “De situatie is onhoudbaar. Het geeft niet alleen een verloedert aanblik, de wrakken houden ook parkeerplekken bezet”, aldus Van Asten.

Langparkeerstrook

De chaotische situatie is ontstaan nadat de Houtrustweg is aangewezen als langparkeerstrook, met een maximale aaneengesloten parkeerduur van een maand. De straat is daarmee een uitzondering op het gebruikelijke maximum van drie dagen. De langparkeerstrook is aantrekkelijk voor eigenaren van campers, bedrijfsauto’s en aanhangwagens. Na een maand horen zij hun voertuig weer op te halen, maar dat gebeurt vaak niet. “Het levert een chaotisch straatbeeld op met voertuigen die langzaam transformeren tot wrak. De verloedering trekt ook andere afvaldumpingen aan, zoals bankstellen en kleding”, heeft Van Asten met eigen ogen gezien.

Handhaven

Om de verloedering een halt toe te roepen, wil D66 dat de gemeente gaat handhaven op overtreders van de maximale parkeerduur. Daardoor zullen autowrakken uit het straatbeeld verdwijnen. Ook komt er dan weer meer parkeerruimte voor mensen die gebruik maken van de omliggende scholen en sportvelden.