donderdag 25 januari 2018

D66: ‘Integratie tussen Zand en Veen’

D66 Den Haag vindt het belangrijk dat leerlingen van “zand en veen” meer en intensiever met elkaar in contact komen. D66-er Imro Blom: “Er loopt een virtuele scheiding tussen “zand- en veenwijken”, die ook zichtbaar is op de scholen. Leerlingen van zand en veen komen niet of nauwelijks met elkaar in contact en dat willen we veranderen.”

Uit gesprekken met schooldirecteuren blijkt dat ook zij deze ontwikkeling onwenselijk vinden en het graag tegengaan. Om de zogenoemde segregatie op scholen tegen te gaan, riep D66-raadslid Kim Waanders in de raadsvergadering met succes het stadsbestuur op om initiatieven van scholen, waarbij contacten en uitwisselingen tussen leerlingen van “zand” en “veen” bevorderd worden, ruimhartig te ondersteunen.

Als het aan Blom licht zouden scholen bijvoorbeeld actief een uitwisselingsprogramma kunnen starten. “Het bevordert herkenning en begrip voor leeftijdsgenoten van verschillende achtergronden. Zij groeien daardoor op in een meer diverse samenleving”, licht hij toe.