dinsdag 29 mei 2018

Coalitieakkoord: Den Haag, Stad van kansen en ambities

Na een aantal weken stevig onderhandelen, heeft D66 samen met Groep de Mos, VVD en GroenLinks een nieuw Haags coalitieakkoord gepresenteerd. Het is ons gelukt om een akkoord te schrijven met concrete afspraken over een duurzame toekomst voor de stad en gelijke kansen voor iedereen.

Kansen voor iedereen

Het nieuwe college investeert extra geld in onderwijs, pakt het lerarentekort aan en maakt cultuureducatie ook op middelbare scholen mogelijk. Samen met schoolbesturen wordt segregatie aangepakt en werken we aan gelijke kansen voor iedereen. Het breed toegankelijk maken van vroegschoolse voorzieningen is daarin een belangrijke factor, zeker voor kinderen met een taalachterstand.  Daarnaast is een betere aansluiting van beroepsopleidingen op de arbeidsmarkt een uitdaging die dit college de komende tijd samen met scholen oppakt en verhoogt daarmee de kans voor jongeren op een goede start op de arbeidsmarkt.

Een passende woning moet voor iedereen bereikbaar zijn. Daarom is afgesproken dat er meer huur- en koopwoningen in het middeldure segment komen. Op die manier komt de doorstroming beter op gang en nemen wachtlijsten voor sociale huurwoningen af.  Ook houdt Den Haag bij nieuwbouw vast aan 30 procent sociale huurwoningen in de stad.

Sterke economie

Met de groei van het inwoneraantal, groeit ook de vraag naar banen op alle niveaus. Waar mogelijk maken we regelgeving simpeler en verdwijnen obstakels waar ondernemers tegenaan lopen. Het stadsbestuur stimuleert specifiek drie sectoren die belangrijk zijn voor een sterke economie. Dat zijn het MKB, toerisme en Den Haag als internationale stad van Vrede & Recht. De drie vormen een banenmotor van onze stad. Ook de Haagse horeca kan ontwikkelen met ruimere openingstijden, realistische geluidsnormen en een soepel terrassen- en vergunningsbeleid.

Een sterke economie en nieuwe banen zijn onder meer een kans voor inwoners die nu afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering. Helaas is het aantal Hagenaars in de bijstand traditioneel erg hoog, ten opzichte van andere grote steden in Nederland. Het college pakt dit de komende jaren aan en focust zich op mensen die langdurig in de bijstand zitten. Jaarlijks worden 500 mensen uit die groep richting een baan geholpen. Tevens gaat dit college door met de bed-bad-broodregeling. In Den Haag slaapt niemand tegen zijn zin op straat.

Nieuw vervoer

Den Haag blijft mobiel dankzij flinke investeringen in openbaar vervoer en de fiets.  Het aanstaande stadsbestuur onderzoekt de mogelijkheden voor een metrolijn tussen Leidschenveen en Scheveningen en een lijn tussen het centrum en Leyenburg. Door de inzet van ruimere tramstellen en optimalisering van de ruimte op het tramspoor, wordt ook al op korte termijn de passagiersgroei opgevangen. De Haagse fietser krijgt ruim baan. Het snelfietsnetwerk wordt uitgebreid en het aantal stallingen gaat verde omhoog. Gelijktijdig wordt de doorstroming van het autoverkeer verbeterd. Door de ergste knooppunten aan te pakken, wordt de luchtkwaliteit beter.

De belangrijke OV- en fietsinvesteringen worden mogelijk gemaakt door opbrengsten uit betaald parkeren. Wie in het Haagse centrum een auto op straatniveau parkeert, gaat in de nabije toekomst 4.50 per uur betalen. Buiten het centrum gaat het parkeertarief met 10 cent omhoog. Vergunninghouders gaan zowel voor de eerste als tweede bewonersvergunning meer betalen.

Groene stad

Dit stadsbestuur zet concrete stappen richting een klimaatneutraal Den Haag in 2030. Het is prettiger en gezonder wonen in een stad met schone lucht. De Haagse binnenstad krijgt daarom een uniforme milieuzone en wordt zo vrij van het meest vervuilende verkeer. Tweetakt brommers zijn vanaf 2020 zelfs helemaal verboden in Den Haag. Om het leefklimaat voor Hagenaars verder te verbeteren, maken we de stad groener. Versteende plekken krijgen beplanting en waterbergingen.

Een gasloze stad is ook een belangrijk onderdeel van een toekomstbestendige stad. Nieuwe gebouwen zullen daarom aardgasvrij zijn en bij grootschalige renovaties van panden is dat ook het uitgangspunt. Ook worden minimaal 25.000 bestaande woningen van duurzame energie voorzien de komende periode. Voor het verwarmen van de stad, ziet het stadsbestuur op korte termijn kansen in restwarmte uit de Rotterdamse Haven. Dat nieuwe netwerk moet eveneens geschikt zijn voor toekomstige warmte-initiatieven, zoals geothermie.

Veilig leven

In onze stad van Vrede & Recht moet iedereen zichzelf kunnen zijn en in een veilig omgeving wonen. De vaak hoge drempel om aangifte te doen van discriminatie en geweld op grond van seksuele en genderdiversiteit wordt aangepakt. De lopende pilot bij de politie met zogenoemde MEOS-app, krijgt steun van het nieuwe stadsbestuur.  Met die app wordt genoteerd hoe en waarom iemand staande is gehouden. Bewoners spelen ook een belangrijke rol bij veilige woonwijken. Daarom kunnen initiatieven zoals buurtinterventieteams en (buurt)WhatsAppgroepen rekenen op ondersteuning.

Om aan de veiligheid in wijken te werken, wil het college shishalounges vergunningsplichtig maken. Het college heeft een positieve houding ten opzichte van de landelijke pilot gereguleerde wietteelt. Natuurlijk is er in deze tijd ook ruim aandacht voor het verbeteren van cyberveiligheid en stimuleert het nieuwe college kennis op dit gebied bij Haagse ondernemers en inwoners.

Personen
Saskia Bruines en Robert van Asten zijn namens D66 de wethouderskandidaten voor het nieuwe college. De beoogde portefeuilles voor Bruines zijn Onderwijs, Kenniseconomie en Internationaal. Voor Van Asten zijn het Mobiliteit, Cultuur en Strategie. Van Asten legt zijn raadslidmaatschap en daarmee het fractievoorzitterschap neer. De fractie heeft Hanneke van der Werf gekozen als nieuwe fractievoorzitter. Birgül Özmen zal als nieuw raadslid toetreden tot de fractie en Marije Mostert wordt als fractievertegenwoordiger beëdigd.