maandag 16 juli 2018

Pak uitbreidende meeuwenoverlast stevig aan

Raadslid Dennis Groenewold wil nieuwe maatregelen tegen de meeuwenoverlast in Den Haag. Meeuwen veroorzaken in grote delen van de stad overlast en ook in gebieden waar in het verleden geen overlastmeldingen vandaan kwamen. “Meeuwen zorgen voor rommel op straat door het opentrekken van vuilniszakken. En de meeuwen kuikens schreeuwen midden in de nacht de hele buurt bij elkaar. Het is tijd om de overlast aan te pakken en daarom heb ik bij het stadsbestuur aan de bel getrokken”, aldus Groenewold.

Adequate oplossing
In verschillende Haagse wijken neemt het stadsbestuur al langer maatregelen tegen meeuwen. De gemeente heeft onder meer zoveel mogelijk ondergrondse restafvalcontainers (ORAC’s) geplaatst in onze stad. Op plekken waar het huisafval nog op straat wordt opgehaald, kan het afval in gratis  stevige gele afvalzakken worden aangeboden. Het openscheuren wordt daarmee voorkomen. “De aanpak van de overlast zorgt er waarschijnlijk voor dat die overlast zich heeft verspreid naar andere delen van de stad. De meeuwen verplaatsen zich vermoedelijk naar andere wijken in hun zoektocht naar voedsel. Daarom wil ik dat het college nieuwe maatregelen neemt om dit probleem de kop in te drukken”, zo meldt Groenewold.

Gele zakken
Als het aan Groenewold ligt moet in elk geval het gebruik van de stevige gele zakken gepromoot worden. “Als ik door wijken loop waar het afval nog op straat wordt aangeboden, valt mij op hoe weinig gele zakken er tussen staan. Veel bewoners weten niet dat zij die gratis kunnen ophalen. Om de kapotgescheurde zakken en afval op straat te voorkomen, is het belangrijk dat meer inwoners de stevige afvalzakken gaan gebruiken. Verder ben ik benieuwd wat we nog meer kunnen doen om de overlast te verminderen.”