maandag 26 november 2018

Op werkbezoek naar Düsseldorf

Een volle ADO Den Haag-bus vertrok vanaf het Haagse stadhuis op weg naar Dusseldorf. Nee, geen Europees avontuur voor de mannen van Alfons Groenendijk. Het was een serieus werkbezoek van de mobiliteitwoorvoerders van de Haagse gemeenteraad die samen met de Haagse, Delftse en Rijswijkse wethouders Mobiliteit, directie HTM, reizigersvereniging ROVER en journalisten afreisden naar de hoofdstad van Nordrhein Westfalen.

Met dit bezoek wilden we graag meer leren van de grote investeringen die onze oosterburen hebben gedaan in het stedelijk OV. Onlangs werd de Wehrhahnlinie geopend. Een nieuwe metrolijn onder het centrum door die een tramlijn vervangt en zo het aantal reizigers flink heeft doen toenemen.

Wethouder Van Asten: “Aangezien we in Den Haag de komende jaren flink veel inwoners erbij krijgen, moeten we echt werk maken van de schaalsprong in het OV, te beginnen bij de Binckhorst waar de komende jaren tussen de 5000 en 10.000 huizen gebouwd gaan worden.

Een nieuwe stad

Op de vrijdagochtend van de trip werd in alle vroegte gestart met een wandeling door een nieuwe woonwijk. Met de ontwikkeling van de Binckhorst in gedachten, goed om eens te zien waar rekening mee moet worden gehouden bij hoogbouw. De aanleg van de openbare ruimte liet volgens de Haagse delegatie nog wel te wensen over. Alleen een grasveldje leidt niet tot een gewenste sociale samenhang van de wijk. Een leerpuntje dat in de tas meeging naar Hofstad.

Met de metro op weg naar het stadhuis waar de delegatie zeer gastvrij werd ontvangen door Oberbürgermeister Thomas Geiser. Deze energieke man liet zien hoe Dusseldorf zich ontwikkelde van absolute autostad naar een dynamische metropool met een uitgebreid en hoogwaardig OV-netwerk met trams, metro’s, bussen, regionaal S-Bahn-netwerk en snelle metrobussen. En dat alles zonder zichzelf in de schulden te steken. Van Asten: “ook wij zoeken naar nieuwe manieren van financiering van dit soort megaprojecten. Een zeer waardevolle les dus”.

Retourtje Düsseldorf – Den Haag

Deze bijeenkomst met de Duitse burgemeester was ook een uitgelezen mogelijkheid voor de gezamenlijke lobby voor een rechtstreekse intercityverbinding tussen onze twee steden. Dit signaal werd door D66 staatssecretaris Stientje van Veldhoven gelijk goed opgepikt, want al rap na de persberichten werd bekend dat bottleneck tussen Eindhoven en Dusseldorf zal worden aangepakt. Stap 1 is gezet! De Haagse delegatie nodigde de gastheren en dames ook van harte uit om een tegenbezoek aan Den Haag te brengen om te zien hoe onze fietsinfrastructuur ook Düsseldorf kan inspireren. Deze uitnodiging voor het voorjaar van 2019 werd zeer welkom ontvangen.

Na presentaties over de Düsseldorfse investeringen in hun OV was het tijd voor een rondwandeling in de stad om met eigen ogen te zien wat de aanleg van deze nieuwe metrolijn de stad voor goeds heeft gebracht. Marieke van Doorn, mobiliteitswoordvoerder van D66 in de gemeenteraad is enthousiast: “Een directe lijn dwars onder het centrum  door zorgde voor een enorme toestroom van reizigers. Dat wil ik ook voor Den Haag”.

Kö-bogen project

Niet alleen het OV is onder de grond gebracht, ook de semi-snelweg die in de jaren 60 door het centrum liep is suburbaan aangelegd. Ook dit zorgde voor een enorme kwaliteitsimpuls doordat de vrijgekomen grond kon worden herontwikkeld met een schitterend architectonisch gebouwencomplex van Liebeskind en de verbinding van het groen van de Kögraben. Van Asten: “De gebiedsontwikkeling financierde hier de investering in de infrastructuur, interessant voor Den Haag want als gemeente zelf is dit onbetaalbaar”.

Van Doorn is ook kritisch: “juist doordat ze hier het autoverkeer optimaal blijven faciliteren daalt het autogebruik nauwelijks en blijven auto’s dwars door de stad rijden”.

Terug op het stadhuis was het de beurt aan Rheinbahn AG, de Duitse tegenhanger van onze HTM, om hun ambities en businessmodel te delen. Interessant om te zien hoe de stad en de regio door dezelfde vervoerder bediend worden met een mix van regiotreinen en bussen. Ook P&R’s omcirkelen de stad om een overstap voor de laatste kilometers de stad in per OV af te leggen.

Wehrhahnlinie

Aan het einde van de middag werden nog een aantal stations van de Wehrhahnlinie aangedaan. Elk station is ook in samenwerking met een kunstenaar ontworpen zodat kunst een belangrijke rol speelt bij de inrichting van de stad. Van Asten: “Als wethouder mobiliteit én cultuur word ik hier enthousiast over. In de Tramtunnel stations hebben wij ook die koppeling succesvol gemaakt met onder meer de Affichegallerij.

Na een afsluitend diner waarbij de raadsleden, ambtenaren en journalisten driftig door discussieerden over de mogelijkheden van de schaalsprong in Den Haag werd de terugreis met de ADO bus weer aanvaard. Van Doorn is geïnspireerd teruggekomen: “het is ontzettend waardevol om met eigen ogen te zien wat een investering in goed OV kan betekenen voor een stad. Die kwaliteit moet ook in Den Haag voorop staan”. Van Asten bevestigt dit en vult aan: “de manier van financiering die zij hier hebben toegepast is is een interessante les.”