woensdag 21 november 2018

Stenen eruit, groen erin: meer mogelijkheden voor groenblauwe schoolpleinen

Raadslid Fonda Sahla (D66) is blij dat het stadsbestuur de financieringsmogelijkheden voor groenblauwe schoolpleinen verbetert. Daarmee wordt het makkelijker voor basisscholen om te kiezen voor een groen plein en hun versteende plein om te bouwen.  D66 zet zich al langer succesvol in om het aantal groenblauwe schoolpleinen te vergroten in Den Haag. “We hebben te maken met de gevolgen van klimaatverandering in onze stad. Een groenblauw schoolplein is een slimme manier om meer groen in de stad te krijgen en het is gelijktijdig een ontzettend leuke speelplek voor leerlingen”, aldus Sahla

Een groenblauw plein is grotendeels beplant en heeft vaak ook enkele waterpartijen. De groene oase in de stad vormt daarmee onder meer een goede waterberging en helpt hittestress tegen te gaan. Den Haag kent nog veel versteende schoolpleinen en daarom juicht D66 het toe dat scholen nu in elk geval de helft van de investering gefinancierd kunnen krijgen. “Als het aan D66 ligt, worden alle versteende pleinen de komende jaren omgebouwd tot een groenblauw plein”, vertelt Sahla. ​