Steun ons en help Nederland vooruit

donderdag 13 december 2018

Situatie huurders Binckhorstlaan onacceptabel

D66 trekt aan de bel over de situatie van dertig huurders aan de Binckhorstlaan 131. Bewoners betalen daar onacceptabel hoge huren, hebben te maken met onverklaarbare servicekosten en betalen nog altijd wettelijk verboden contractkosten bij de overdracht van een woning. Bewoners zitten met de handen in het haar en procederen tegen de misstanden. “De situatie die speelt aan de Binckhorstlaan vraagt om een aanpak en dit soort praktijken zijn helaas niet uniek”, stelt raadslid Daniël Scheper (D66).
 
De fractie wil dat het stadsbestuur bekijkt of het Haagse Huurteam wel voldoende middelen heeft om huisjesmelkers aan te pakken. Ook vindt de partij dat het mogelijk moet worden om als groep huurders collectief een procedure te starten. “Momenteel moet elke huurder nog een apart hun beklag doen en dat maakt het voor huurders onnodig lastig om hun recht te halen. In dit specifieke geval gaat het om een groep van dertig huurders die apart van elkaar bezwaar aantekenen in plaats één gezamenlijk vuist te kunnen maken”, aldus Scheper.
 
Berucht
De huurwoningen aan de Binckhorstlaan zijn in beheer bij Stichting Volkshuisvesting Utrecht (SVU). Deze verhuurorganisatie is in Amsterdam en Utrecht al langer berucht om de praktijken. “Gelukkig zijn de meeste verhuurders wel te vertrouwen. Maar als verhuurders regels aan hun laars lappen, moet de gemeente ingrijpen”, vindt raadslid Dennis Groenewold (D66).
 
Wachttijden
D66 maakt zich ook zorgen over de wachttijden die klachtenprocedures in beslag nemen. Momenteel moet een huurder tot anderhalf jaar wachten op behandeling van een klacht bij de Huurcommissie. “Het is lastig om als individu een zaak bij de rechter te starten. Huurders zijn dan ook vaak afhankelijk van instanties zoals de Huurcommissie en het Haagse Huurteam. Ik wil dat de gemeente kijkt hoe wachttijden ingekort kunnen worden, want huurders moeten weten waar ze aan toe zijn”, aldus Scheper.