woensdag 16 januari 2019

Debat vreugdevuur: Wie was de baas?

Fractievoorzitter Hanneke van der Werf ging woensdag namens D66 in debat met burgemeester Krikke over de vonkenregen die Scheveningen trof tijdens de nieuwjaarsnacht. In het debat over de geëscaleerde vreugdevuren vroeg zij zich af wie eigenlijk de baas is over dit evenement en onder welke omstandigheden de vuren überhaupt veilig zijn. “We hebben geluk gehad dat er niemand gewond is geraakt bij de uit de hand gelopen vuren. Of hebben we dit jaar voor het eerst pech gehad en de vorige jaarwisselingen geluk?”, aldus Van der Werf.

Het nieuwe jaar is op Scheveningen met angstige uren begonnen. Van der Werf heeft dat met eigen ogen gezien vanaf de boulevard. Hoewel veel mensen plezier beleven aan de vuren en het evenement uitgegroeid is tot een publiekstrekker voor de stad, zitten er ook keerzijden aan. Ook deze jaarwisseling kozen de bouwers ervoor om over het randje te gaan en koos het gezag ervoor om dat toe te staan. “De wedstrijd om de grootste stapel te bouwen en het gelijktijdig het garanderen van de veiligheid, staan per definitie op gespannen voet met elkaar”, stelt Van der Werf.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) gaat onderzoek doen naar de vreugdevuren. “Ik ben zeer benieuwd naar de uitkomsten van de evaluatie die de Onderzoeksraad voor Veiligheid gaat doen en we moeten bereid zijn aan elke mogelijke uitkomst van het rapport opvolging te geven”, stelt het raadslid.

Wil je de hele inbreng teruglezen? Klik hier