donderdag 28 maart 2019

Den Haag maakt stappen naar verduurzaming concreet

Den Haag gaat op aandringen van D66 aan de slag met nulmetingen voor klimaatdoelen. Het stadsbestuur wil een klimaatneutrale stad in 2030. Om dat doel ook daadwerkelijk te halen, zijn concrete stappen nodig. Door te meten wat de huidige situatie is, wordt het mogelijk te bepalen welke jaarlijkse stappen nodig zijn om het einddoel te halen. “Ik wil helderheid over bijvoorbeeld het aantal huizen dat momenteel al gasloos is. Met die kennis wordt het mogelijk in te schatten welke progressie er jaarlijks nodig is met het afkoppelen van gas”, aldus raadslid Dennis Groenewold (D66).

Meten

Het verzoek voor nulmetingen deed D66 tijdens een debat over de Kadernota Duurzaamheid. Mogelijke punten om nulmetingen van te doen zijn het huidige aantal zonnepanelen, de hoeveelheid witte en groene daken en het aantal gasaansluitingen. Groenewold: “Ik ben blij dat de wethouder werk maakt van de nulmetingen. De tijd van praten moet achter ons liggen, het is tijd voor echte stappen naar een duurzame toekomst.”