vrijdag 19 juli 2019

Nieuw Cultuurplan voor Den Haag

“Den Haag, je tikt er tegen en het zingt” de beroemde zin van het gedicht van Gerrit Achterberg is een mooie illustratie van het rijke culturele leven in Den Haag. Wekelijks genieten duizenden mensen van voorstellingen van topinstellingen en wereldberoemde musea. Daarnaast hebben we een heel fijn netwerk van cultuurankers in de wijken, talloze amateurgezelschappen en kunstwerken en uitingen overal op straat. De werkgroep Cultuur van D66 presenteerde onlangs haar rapport Den Haag Cultuurstad aan zee waarbij duidelijk werd wat voor moois, unieks maar ook kwetsbaars we in Den Haag ook te koesteren hebben. D66 wethouder Robert van Asten: ‘Ik kan de bevindingen uit het rapport natuurlijk ook niet anders dan van harte onderstrepen en praat graag binnenkort verder met de werkgroep hierover.’

Eens per vier jaar stelt de Raad een nieuwe Cultuurplan vast waarbij instellingen, na toekenning, een vaste subsidie krijgen voor vier jaar. Tijdens de Raadsvergadering van afgelopen donderdag stelde de Raad de kaders van de plan met de titel “Zee aan mogelijkheden” vast. Dit plan heeft wethouder Robert van Asten in samenwerking met de afdeling Cultuur en met input van het culturele veld en veel mensen uit de stad opgesteld. Het plan richt zich deze periode vooral op twee belangrijke zaken. Ten eerste wil van Asten meer aandacht voor een gezonde bedrijfsvoering en een eerlijke betaling van de medewerkers en kunstenaars. Ten tweede wil de D66 wethouder dat de gesubsidieerde instellingen sneller stappen zetten om een meer divers aanbod, publiek en personeelsbestand te krijgen. Kunst is in mijn ogen echt van en voor iedereen en dat betekent dat iedere Hagenaar zich ook uitgenodigd of uitgedaagd voelt mee te kunnen doen.

De komende maanden schrijven de instellingen hun plannen voor de komende vier jaar en volgend jaar zomer komt het adviesrapport van de onafhankelijke commissie naar buiten waarbij duidelijk wordt hoe de 53 miljoen euro per jaar verdeeld zal gaan worden.

Van Asten: ‘Ik reken erop dat we ook komende jaren kunnen blijven genieten van al het moois dat Cultureel Den Haag ons kan bieden.’

Cultuur

Cultuur is onlosmakelijk verbonden met een stad als Den Haag. Het brengt juist in onze Internationale Stad van Vrede en Recht begrip tussen verschillende culturen en nationaliteiten. Daarnaast heeft cultuur een grote intrinsieke waarde. Het helpt mensen, kinderen in het bijzonder, om zich te ontwikkelen en met een open blik naar elkaar en naar de buitenwereld te kijken. Bovendien heeft cultuur ook nog een economisch belang. Een museum- of theaterbezoek haalt toeristen naar onze stad, en een hoogwaardig cultureel aanbod is van cruciaal belang voor het vestigingsklimaat van onze stad.