donderdag 21 november 2019

Breng overgebleven voedsel naar Haagse wijken

Vers & Vrij

D66 wil dat de restaurants van de gemeente ongebruikt voedsel beschikbaar stellen voor mensen met een kleine beurs. Ruim dertig procent van het geproduceerde voedsel wordt weggegooid, terwijl een grote groep mensen in Den Haag onder de armoedegrens leeft. D66 wil voedselverspilling tot een minimum te beperken. Raadslid Dennis Groenewold: “Eten weggooien is ontzettend zonde, zeker als het nog bruikbaar is. Geef het aan mensen die het goed kunnen gebruiken.”

Gratis ophalen

Zeker tien procent van de Hagenaars leeft onder de armoedegrens. In sommige wijken ligt dat percentage zelfs nog veel hoger. De stichting Vers & Vrij haalt ongebruikt voedsel op bij restaurants, kantines en andere instellingen. Vervolgens wordt dat eten verspreid onder elf locaties in Den Haag. Mensen die het nodig hebben kunnen het daar gratis ophalen. Hierdoor wordt voedselverspilling tegengegaan en ontvangen deze mensen een goede maaltijd.

Stadhuis

Ook in de restaurants van het stadhuis is vaak eten over. D66 wil daarom dat de gemeente zich aansluit bij het initiatief Vers & Vrij, zodat ook overgebleven voedsel van het stadhuis wordt aangeboden in de Haagse wijken. Groenewold: “Als de gemeente het goede voorbeeld geeft volgen hopelijk nog meer instellingen. Door dit initiatief kunnen mensen geld besparen en wordt voedsel niet verspild.”