woensdag 28 oktober 2020

Laat wijk meegenieten van groene schoolpleinen

Tientallen schoolpleinen in Den Haag zijn vergroend, maar de buurt profiteert niet altijd mee. D66 ziet dit graag anders. „Niet iedereen heeft een tuin of speelplek in de buurt. Het is zonde als groene schoolpleinen na schooltijd niet toegankelijk zijn”, zegt fractievertegenwoordiger Marije Mostert tegen de Telegraaf. Lees hieronder het volledige artikel van Tanja Verkaik.

Open na schooltijd
Uit onderzoek van Jantje Beton blijkt dat veel scholen het schoolplein na schooltijd niet open willen stellen voor de buurt vanwege bijvoorbeeld angst voor vandalisme. „Maar daar tegenover staat dat er in ruil voor subsidie de voorwaarde wordt gesteld dat een schoolplein semi-openbaar is, stelt Mostert.

Minder ruzies en ongelukken
Basisschool Het Startpunt heeft sinds 8 jaar een groen schoolplein met een vijver, boomhutten en een buitenspeelkeuken. Sebastiaan Nederhoed, ’boswachter van het groene schoolplein’ is apetrots op het plein dat grenst aan het Haagse Sportplein. „We zijn er heel zuinig op. Het heeft ook een positief effect op de leerlingen. Zo zijn er minder ruzies en ongelukken.”

Mogelijkheden voor andere scholen
Het schoolplein is regelmatig gelijktijdig geopend met het Haagse Sportplein waar een beheerder rondloopt. „We zien veel mogelijkheden voor andere scholen om dit ook te doen. We hopen dat de wethouder hier naar wil kijken, bijvoorbeeld door op bepaalde tijdsloten de hekken te openen met iemand die een oogje in het zeil houdt. Dat vergroot de binding met de wijk”, zegt raadslid Fonda Sahla, die samen met Dennis Groenewold schriftelijke vragen stelt aan het college. „Zeker in wijken waar weinig speelplekken zijn, is het heerlijk om in de eigen buurt te kunnen spelen.”