donderdag 26 november 2020

Bomen planten met Haagse kinderen voor Haagse kinderen

Alle kinderen op de basisschool gaan een boom planten. Dat heeft de minister Carola Schouten afgesproken met de provincies. De Haagse D66-fractie is enthousiast en ziet een kans om Haagse scholen en schoolkinderen te betrekken bij de plannen van de minister. De raadsleden hebben de wethouder gevraagd of Haagse basisscholen en buurten zo ook meer bomen kunnen krijgen.

Groene stad
“Een groene stad is een leefbare stad, helemaal voor kinderen”, zegt D66’er Marije Mostert. “Prachtig dat de minister samen met kinderen 37.000 hectare bos extra gaat bijplanten”. De minister wil elke Nederlandse basisscholier een boom te laten planten om zo de kinderen te leren over het belang van bomen en de natuur. “Het is een win-win situatie, enerzijds vergroenen we onze stad en anderzijds worden kinderen zich op jonge leeftijd bewust van hoe belangrijk groen is voor de gezondheid”, stelt Mostert.

Bos bij de basisschool
Samen met raadsleden Dennis Groenewold en Fonda Sahla heeft Mostert vragen opgesteld voor het college. “We hopen dat ook in Den Haag kinderen bomen gaan planten”, legt Mostert uit. “Zeker rondom de scholen en speelplekken”. In Amsterdam heeft een basisschool in één keer 600 bomen gekregen, waardoor er een klein bos bij de school is ontstaan. Mostert vind het een prachtig initiatief. “We kunnen geen basisscholen midden in het bos zetten, maar we kunnen wel een stukje bos bij de basisscholen zetten”.