woensdag 11 november 2020

D66-fractievoorzitter Hanneke van der Werf kandidaat Kamerlid

Hanneke van der Werf, D66-fractievoorzitter in Den Haag, staat op plek 3 op de advieslijst van D66 voor de Tweede Kamerverkiezingen. Van der Werf zit sinds 2014 in de gemeenteraad en heeft daar veel bereikt op het gebied van veiligheid, integratie en emancipatie.

Geen vrijheid zonder veiligheid
Van der Werf is de initiatiefnemer en drijvende kracht achter de aanpak van criminele ondermijning in Den Haag. Haar plan wordt nu ingezet om de criminaliteit in de Weimarstraat aan te pakken. “Zonder veiligheid hebben we geen vrijheid,” zegt Van der Werf. “We krijgen steeds meer signalen dat criminelen op een slimme manier de dienst uitmaken. De schimmige praktijken zorgen niet alleen voor oneerlijke concurrentie, maar ook voor geweld, overlast en de aantasting van onze rechtstaat.”

Moderne stad van Vrede & Recht
Ook een ander initiatiefvoorstel van Van der Werf maakte het verschil. Ze stond aan de wieg van het moderne ouderschapsverlof in Den Haag, nog voor de landelijke politiek daar klaar voor was. Ook heeft ze zich verzet tegen vrouwenbesnijdenis, seksueel geweld en intimidatie van vrouwen bij abortusklinieken. Ze kwam op voor slachtoffers van sexting en pleitte meer financiële begeleiding voor vrouwen in noodopvang.

Onder haar leiding is er ook veel aandacht geweest voor democratie. Zo maakte ze  mogelijk dat er meer stembussen kwamen in wijken met een lage opkomst en bij de Algemene Beschouwingen in september kwam ze met een voorstel om meer mensen bij de besluitvorming in het stadhuis te betrekken. In 2018 vroeg ze aandacht voor de raadsleden zelf, die met een hoge werkdruk en vaak een baan ernaast steeds minder goed hun democratische controle kunnen uitvoeren.

Het verschil maken
“Het is een eer om op deze hoge plek op de lijst te mogen staan,” zegt Van der Werf in een reactie. “Ik heb me zes jaar lang met hart en ziel ingezet voor de inwoners van mijn geliefde Den Haag, een stad waar ik inmiddels ruim twaalf jaar woon. Dit is een stad waar ontzettend veel gebeurt, die ervaring neem ik graag mee om het verschil te kunnen maken in het andere Den Haag.”

Fonda Sahla op 27
Fonda Sahla, raadslid voor D66, staat op plek 27 van de advieslijst. “Met Sigrid Kaag krijgen we nieuw leiderschap in Den Haag,” zegt Sahla. “Ik ben blij en trots dat ik op deze prachtige lijst sta.” “Als fractie zijn we super trots dat deze twee toppers op de lijst voor de landelijke verkiezingen staan,” zegt vicefractievoorzitter Dennis Groenewold. “Met Hanneke in de Kamer krijgt Nederland er een bevlogen en kundige volksvertegenwoordiger bij. En met Fonda in de Kamer is Nederland een inspirerende voorvechter van kansengelijkheid rijker. Gelukkig hebben we met Marije Mostert ook een vervanger klaar staan die meteen van meerwaarde kan zijn voor de raadsfractie.” Van 19 november tot 1 december kunnen de leden van D66 stemmen over de advieslijst.