vrijdag 27 november 2020

Nieuwe toegankelijkheidsplannen maken de stad voor iedereen

De nieuwe toegankelijkheidsplannen voor Den Haag zijn bekend. Hierin staat hoe de gemeente de stad voor alle Hagenaars toegankelijk wil maken de komende jaren. “Toegankelijkheid maakt een wereld van verschil voor duizenden Hagenaren”, zegt D66-raadslid Marieke van Doorn in een reactie. “We zijn blij dat deze plannen er nu zijn”.

Voor wie is de stad?
“Toegankelijkheid gaat over de vraag voor wie de stad is”, legt Van Doorn uit. “Is Den Haag alleen bereikbaar voor gezonde en jonge mensen, of is de stad echt bereikbaar voor alle Hagenaren? Voor Van Doorn is het antwoord simpel: “Ook als je een beperking hebt, ook als je ouder bent en ook als je met een kinderwagen loopt ben je welkom in onze mooie stad. Sterker nog: als we de stad bouwen op mensen met een beperking, is de stad voor iedereen toegankelijk!”. Het raadslid hoopt dat het college een langjarig investeringsprogramma gaat opstellen waarin de ambities worden uitgewerkt. “Zeker op het gebied van OV en buitenruimte is dat echt nodig. De tramhaltes worden niet vanzelf rolstoelvriendelijk”.

Geïnspireerd door de raad
Van Doorn is blij dat het college zich heeft laten inspireren door de raad. “We zien duidelijk dat onze eigen inspiratienota ‘100% Toegankelijkheid’ uit januari de basis vormt van het nieuwe gemeentebeleid”. Het maken van een zogenoemde ‘Alliantie Toegankelijkheid’ met ondernemers, belangenorganisaties en onderwijsinstellingen is daar een voorbeeld van. Ook wordt het handboek voor de inrichting van straten en pleinen aangepast en gaat Den Haag proberen de Europese Access City Award 2022 in de wacht te slepen. Van Doorn: “Den Haag is een prachtige stad, daar moet je ook van kunnen genieten als je niet goed ter been bent”.