donderdag 5 november 2020

D66: Zet lawaaiflitsers in tegen herriehufters

Veel Hagenaren lijden eronder: het kabaal van hard optrekkende motoren en auto’s. Zeker afgelopen zomer was het langs grotere wegen rondom het centrum en in Scheveningen soms niet te doen. Om de rust terug te brengen wil D66 een nieuwe technologie inzetten: de lawaaiflitser.

Nieuwe technologie
“Het is een heuse plaag”, zegt Marieke van Doorn. “Macho’s die het om een of andere reden leuk vinden om kabaal te maken. Mensen zitten rechtop in bed en het verpest meteen de sfeer in de hele omgeving”. Te luidruchtige auto’s en motoren kunnen in Nederland al een boete krijgen, alleen was dit verbod lastig te handhaven. “Gelukkig komt daar nu verandering in”, stelt Van Doorn. “De technologie bestaat om niet alleen snelheid, maar ook herrie te flitsen”.

Den Haag heeft lang gewacht
De nieuwe lawaaiflitser is al in gebruik in Rotterdam, Nijmegen, Parijs en binnenkort hopelijk dus Den Haag. Tijdens de begrotingsbehandeling op woensdag heeft Van Doorn een motie ingediend waar donderdagavond over gestemd zal worden. Van Doorn is hoopvol over de uitkomst. “Dit is de beste manier om de herriehufters eindelijk het zwijgen op te leggen. Hopelijk wonen we snel in een stad waarin we niet wakker liggen van het verkeer in de straat. Hier heeft Den Haag lang op gewacht.”