maandag 16 november 2020

Fonda Sahla blij met groot Haags onderwijs onderzoek

Lesuitval, gesloten scholen en digitaal lesgeven; corona heeft een grote impact gehad op het onderwijs. Maar door het digitaal thuisonderwijs konden leerlingen niet altijd goed meekomen, zeker als ze geen of te weinig toegang tot een laptop of tablet hadden. Op verzoek van raadslid Fonda Sahla start de gemeente Den Haag een groot onderzoek naar de staat van het Haagse onderwijs na corona.

Zwakste leerlingen hardst getroffen
“Dit was heftig”, benadrukt Sahla. “Het is echt bijzonder knap hoe onze docenten en onderwijspersoneel van de ene op de andere dag naar digitaal onderwijs zijn overgegaan. Maar op afstand kan je niet al je leerlingen goed helpen”, stelt Sahla. “Bij de docenten waarmee ik over corona sprak merkte ik al snel een patroon: het zijn de meest kwetsbare leerlingen die door het gebrek aan fysiek onderwijs het meeste achterbleven. Dat is zorgwekkend, want zo vergroten we de ongelijkheid.”

Onderzoek ongeduldig afwachten
Om de achterstanden in te halen moet er eerst een goed beeld komen van hoe groot de achterstanden zijn. Daarom stelde Sahla voor om een groot onderzoek te starten, een suggestie die de wethouder snel overnam. “Fijn dat de wethouder de noodzaak tot dit onderzoek inziet”. Het raadslid wacht met ongeduld het onderzoek af. “Corona is tijdelijk. Maar als we niets doen zal een hele generatie hun leven lang last hebben van deze achterstand.”