zondag 22 november 2020

Meer parkeren buiten de stad, vaker verder op de fiets

Op zomerse dagen is het een bekend gezicht: de wegen richting Scheveningen die volstaan met bezoekers van buiten de stad. De grote hoeveelheid auto’s die Den Haag elke dag binnenkomen zorgen voor overvolle straten, luchtvervuiling en files. Om dit probleem aan te pakken wil raadslid Marieke van Doorn meer plekken waar automobilisten kunnen overstappen op de fiets. De gemeente gaat ermee aan de slag.

Minder files, schonere lucht
“Er is genoeg ruimte voor alle mensen, maar niet als ze allemaal in de auto komen”, stelt Van Doorn. “In een stad met een relatief hoog autobezit is het al lastig genoeg om alle Haagse auto’s een plekje te geven”. Het raadslid zet zich veel in voor veiliger verkeer in de stad, zoals lagere snelheden in de Zoutmanstraat, betere overgangen aan de Escamplaan en een gezelligere Bierkade. Om de verkeersbalans in de stad te verbeteren wil ze meer Park & Bike. Hierbij parkeren bezoekers hun auto aan de rand van de stad om hun reis verder te zetten op een stadsfiets. “Zo maak je de straat rustig, de lucht schoon en de files kort”, zegt Van Doorn.

Betere balans
Het Park & Bike concept is niet nieuw, maar toch was er afgelopen zomer slechts één in Den Haag in gebruik. “Als we hier slim en systematisch op inzetten kunnen we voorkomen dat op drukke dagen de wegen dichtslibben”. De motie die Van Doorn indiende om meer Park & Bikes mogelijk te maken werd unaniem door de raad aangenomen. “Dit is goed nieuws! Den Haag is een prachtige stad, maar in de file staan maakt onze stad niet mooier. Met meer Park & Bikes zorgen we voor een betere balans”.