maandag 23 november 2020

D66: “Winkels eruit? Dan woningen erin!”

De wooncrisis is na de coronacrisis voor veel Nederlanders. Op weinig plekken is dat zo merkbaar als Den Haag. D66 raadslid Marieke van Doorn ziet mogelijkheden om de woningnood aan te pakken door meer leegstaande winkelruimte- en kantoorruimte om te bouwen tot woningen.

Minder kantoren nodig, meer woningen
“We zien al langer grote veranderingen in de commerciële sector”, zegt Van Doorn. Grote winkelpanden zoals de Hudson Bay aan de Grote Marktstraat staan leeg en worden niet meer gevuld. Bovendien lijkt het erop dat mensen ook na corona willen blijven thuiswerken, waardoor de vraag naar kantoorruimte afneemt”. Samen met haar collega Dennis Groenewold kwam ze tot de conclusie: “We hebben aan de ene kant een groot tekort aan woningen en aan de andere kant leegstaande kantoor en winkelpanden. Je lost het ene met het andere op. Dit is geen hogere wiskunde”.

Schaarse ruimte slim gebruiken
Voordat er woningen in commerciële panden kunnen komen moet er eerst meer onderzoek komen. “Wat voor woningen passen in wat voor panden op welke plekken? Hoe kunnen we panden ombouwen op zo’n manier dat we winkelgebieden gezond houden? Dit zijn belangrijke vragen waar we antwoord op willen”, stelt Van Doorn. Een motie die de gemeente oproept een dergelijk onderzoek te doen is aangenomen door de raad. Van Doorn is blij. “Zo zorgen we ervoor dat de schaarse ruimte die we hebben ook echt slim gebruikt wordt”.