woensdag 16 december 2020

D66: “Ieder kind verdient een toegankelijke speelplek”

Voor kinderen met een beperking is iets simpels als buitenspelen vaak een bijna onmogelijke opgave. Soms is een speelplek zelfs letterlijk ontoegankelijk met een rolstoel. Inclusieve speelplekken zijn toegankelijk voor alle kinderen en hebben ook speciale speeltoestellen voor kinderen met een beperking. Een motie van D66, die woensdagavond is aangenomen, zorgt ervoor dat er binnenkort ook zo’n speelplek in het centrum komt.

Kinderen moeten kind zijn
“Kinderen moeten kind kunnen zijn. Met of zonder beperking”, stelt D66’er Marije Mostert. “De kans om te kunnen spelen en ontdekken maakt niet alleen een wereld van verschil voor deze kinderen maar zorgt er ook voor dat kinderen met en zonder beperking elkaar ontmoeten. Als je op jonge leeftijd kennis maakt met kinderen met een beperking, ben je meer bewust van de uitdagingen waar mensen met een beperking mee te maken hebben”.

Mensen met een beperking horen hier thuis
De nieuwe nieuwe speelplek de Koe, in Ypenburg is zo gemaakt dat echt alle kinderen er kunnen spelen. Daarom wil Mostert ook zo’n inclusieve speelplek in het centrum. “In ons Haagse centrum komt iedereen samen en zo laten we zien dat kinderen met een beperking ook in het hart van onze stad thuishoren.”