woensdag 9 december 2020

Ruim baan voor de fiets met nieuw fietsenplan

Den Haag wil een echte fietsstad worden, voor álle Hagenaars, bezoekers en werknemers. Daarom investeert de gemeente ruim € 65 miljoen in de fiets. Dit staat in het nieuwe fietsenplan van wethouder Robert van Asten. In 2040 moet de fiets het belangrijkste vervoermiddel zijn.

Den Haag, fietsstad
De gemeente wil veilige fietsroutes en genoeg goede fietsenstallingen. Ook wil de gemeente mensen bereiken die nu nog niet fietsen. Wethouder Robert van Asten: “We kijken wat mensen nodig hebben om te gaan fietsen en willen daarbij helpen”. In 2040 wil de gemeente 50% meer fietsbewegingen. Daarom komen er steeds meer en betere fietspaden bij, worden gevaarlijke plekken aangepakt én wordt bekeken om de Gedempte Gracht een alternatief kan worden voor de Grote Marktstraat als fietsroute door het centrum. Ook komt er meer rood fietsasfalt op plekken waar nu nog tegels liggen en komen er 40 nieuwe fietsenstallingen in wijken, winkelstraten en bij OV-haltes.

Fietsen voor iedereen
In wijken waar bewoners nu nog weinig fietsen, komen fietslessen en fietsservicepunten. Van Asten vindt dat alle Haagse kinderen een fiets zouden moeten krijgen. Gezinnen die daar de financiële middelen niet voor hebben, kunnen al geld krijgen voor een fiets van stichting Leergeld. Nu gaat de gemeente ook ongebruikte fietsen inzamelen en opknappen om die te kunnen verspreiden onder fietsloze kinderen. Van Asten: “Door de elektrische fiets, bakfietsen en deelfietsen wordt fietsen alleen maar populairder. Fietsen is gezond en fietsers stoten geen schadelijke gassen uit. Ook neemt de fiets weinig ruimte in. Door goede fietsroutes én het toegankelijk maken van de fiets zorgen we ervoor dat nog meer Hagenaars de fiets pakken”.