woensdag 27 januari 2021

D66 wil een einde aan fietsvlondertekort

Bewoners krijgen voortaan geen ‘nee’ meer te horen vanuit het stadhuis bij aanvraag van een fietsvlonder. De tijdelijke parkeerplekken voor fietsen zijn zo gewild dat alle vlonders al maanden op zijn. De gemeenteraad stemde onlangs in met een motie van D66’er Marieke van Doorn om meer fietsvlonders te regelen.

Fietsvlonders perfecte oplossing
In wijken als het Zeeheldenkwartier, Regentesse- Valkenboskwartier, de Stationsbuurt en Bezuidenhout zijn veel fietsers, maar weinig parkeerplek voor de fiets. In deze vooroorlogse wijken blokkeren foutgeparkeerde fietsen al snel de stoep. Volgens raadslid Marieke van Doorn (D66) is de oplossing simpel: de fietsvlonder. “We geven meerdere huishoudens een fietsparkeerplaats, op de plek van één auto. Kan ook iemand met een rollator of in een rolstoel er langs!”. Het enige probleem? De fietsvlonders zijn zo populair dat alle 90 al sinds de herfst op zijn.

Van Zeehelden tot Bezuidenhout
Met een fietsvlonder -een mobiel platform met fietsbeugels dat tijdelijk op een autoparkeerplaats wordt neergezet- kan de gemeente snel en goedkoop voor meer fietsparkeerplekken zorgen. Het aanvragen ervan komt altijd vanuit de wijk zelf. Bewoners gaan met elkaar het gesprek aan over hoe ze de schaarse ruimte in de stad willen gebruiken. Alleen als alle buren het er mee eens zijn worden de tijdelijke fietsparkeerplekken op de vlonder omgezet in permanente fietsparkeerplekken op straat. Van Doorn heeft met een motie ervoor gezorgd dat het stadsbestuur nu naar een oplossing moet zoeken, ook sneller rouleren kan een optie zijn. Van Doorn: “Van Zeehelden tot Bezuidenhout en van de Vruchtenbuurt tot Holland Spoor vragen bewoners om deze fietsvlonders. Laten we daarvoor zorgen!”