maandag 25 januari 2021

Grote zomercampus in de strijd tegen leerachterstanden

Het thuisonderwijs is nodig, maar het vergroot onderwijsachterstanden en de kloof tussen kansarme en kansrijke kinderen. “We moeten straks plankgas geven om deze achterstanden in te lopen, anders zal een generatie kinderen de rest van hun leven achterblijven”, zegt raadslid Fonda Sahla (D66). Daarom komt ze met een ambitieus plan om deze achterstanden in te lopen: de zomercampus.

Kwetsbare kinderen
Elke dag vertellen ouders verhalen aan onderwijswoordvoerder Fonda Sahla over het thuisonderwijs. Ouders die hun eigen werk niet kunnen combineren met dat van docent-aan-huis, of verhalen over kinderen die hun lessen slecht vanaf een schermpje kunnen volgen. “Het effect is dat kinderen, zeker kwetsbare kinderen, grote achterstanden oplopen”. Om na de lockdown de achterstanden in te halen, kijkt Sahla naar het succesvolle project Campus010 uit Rotterdam.

Bundel de krachten
Want waar je in Den Haag maar net geluk moet hebben als een school in de buurt een zomerschool aanbied, worden in Rotterdam zomerscholen op grote schaal op wijkniveau opgericht. In het Rotterdamse plan staan de scholen er niet alleen voor, maar werken ze nauw samen met de gemeente, het welzijnswerk en de cultuursector. “Door meer samen te werken kunnen de scholen zich op de kinderen focussen in plaats van op de logistiek. En het allerbelangrijkste: alle kinderen hebben evenveel recht op toegang ongeacht op welke school je zit. Het resultaat; vorig jaar hielpen ze alleen al in de zomer 4500 kinderen!”.

Steun vanuit de raad
Het plan van D66 heeft dankzij de steun van VVD, CDA, GroenLinks, PvdA en ChristenUnie een meerderheid in de raad. Goed nieuws, wat betreft Sahla. “We moeten alle zeilen bijzetten nu. Vergeet niet: een goede toekomst begint bij goed onderwijs”.