donderdag 28 januari 2021

Open brief aan de minister: Maak de 1,5 meterschool nù mogelijk

Fonda Sahla luidt samen met het Amsterdamse D66-raadslid Ilana Rooderkerk  de noodklok over kinderen in het basisonderwijs. Hoe langer kinderen niet naar school kunnen, hoe groter de impact op hun toekomst. Hun oproep, die vandaag in het Algemeen Dagblad verschijnt, krijgt steun van een groot aantal docenten en D66-volksvertegenwoordigers. Hieronder hun noodkreet:

Wij, D66’ers, leraren, onderwijsexperts en ouders vanuit het hele land, doen deze dringende oproep aan de minister-president, minister Slob en het OMT: geef schoolleiders, leraren en leerlingen de ruimte voor de 1,5 meterbasisschool.

Ook al wordt er met de snelheid van het licht gevaccineerd, dan nog zitten onze leerlingen als het zo doorgaat tot einde lente met thuisonderwijs opgescheept. Dat duurt te lang. Het kabinet heeft besloten dat basisscholen nog zeker tot 8 februari dicht blijven en het ziet er niet naar uit dat ze daarna snel open gaan.

Wij begrijpen heel goed dat de Britse variant zorgen baart en dat strenge maatregelen nodig blijven. Maar wij zien te veel kinderen die thuis niet de aandacht kunnen krijgen die zij nodig hebben. Een jaar lang geen contact op school met leraren en leerlingen is funest voor hun ontwikkeling.

1,5 meterscholen
Daarom pleiten wij voor het openen van 1,5 meterscholen voor het basisonderwijs. Bijvoorbeeld een of enkele dagen per leerling naar school op afstand van elkaar, maar toch ook met elkaar. En zeker ook met mondkapjes waar nodig. Geef scholen de ruimte om passend maatwerk te bieden en daarbij niet afgerekend te worden. Onderzoek wat wel veilig en verantwoord kan. Er zit meer tussen open en dicht. Alleen zo lossen wij het duivelse dilemma echt op tussen het beschermen van kwetsbare ouderen en het bieden van kansen aan onze jeugd.

Het beste digitale onderwijs is geen vervanging voor het klaslokaal
Ieder kind heeft namelijk recht op goed onderwijs, maar thuisonderwijs is niet voor ieder kind weggelegd. Leraren halen nu alles uit de kast om het beste digitale onderwijs ter wereld te bieden, maar het vervangt niet het gesprek in het klaslokaal. Niet alle leerlingen hebben een eigen laptop, maar moeten de laptop delen met broertjes, zusjes en thuiswerkende ouders. Niet alle kinderen kunnen zich concentreren omdat hun kleine appartement vol zit. Niet alle ouders kunnen helpen bij thuisonderwijs, omdat ze te druk zijn met hun werk, of omdat ze de taal niet goed machtig zijn of vanwege de zorg over hun eigen gezondheid. Geen enkele docent kan via online onderwijs zien dat een depressieve moeder van drie kinderen niet meer in staat is haar kinderen wekenlang te helpen.

Elke week telt
Voor kinderen geldt: elke week telt. Dat kinderen niet naar school kunnen om ouders thuis te houden, is en blijft onverteerbaar. Uiteraard moet de veiligheid voor leraren daarbij voorop blijven staan.

Daarom doen wij, D66’ers, leraren, onderwijsexperts en ouders vanuit het hele land, deze dringende oproep aan de minister-president, minister Slob en het OMT: Geef schoolleiders, leraren en leerlingen de ruimte voor de 1,5 meterbasisschool.

Fonda Sahla, raadslid D66 Den Haag

Marijtje Rutgers, Docent Cultura Nederland
Cornee Hordijk, Docent Cultura Nederland
Isabella Schoorl, Docent Cultura Nederland,
Josine Timmer, beeldend kunstenaar en docent
Marley van der Wal, docent
Rudy van der Bovenkamp, onderwijsadviseur
Jorien Migchielsen, vice-fractievoorzitter D66 Eindhoven
Madzy de Nooij, voormalig studieadviseur
Marijn van der Veen, docent HBO
Youssef Boutachekourt, fractievoorzitter D66 Veenendaal
Jetske Steenstra, gebiedscommissielid Kralingen-Crooswijk en leerkracht voor nieuwkomers
Wiel Joosten, Docent Cultura Nederland
Olga Timmer, kunstdocent
Dehlia Timman, raadslid en universitair docent Amsterdam
Anne Wehkamp, lid stadsdeelcommissie D66 Amsterdam Zuidoost
Els Ranzijn, directeur de Blauwe Lijn in Amsterdam Zuidoost.
Mirjam Bakker, wethouder onderwijs Súdwest-Fryslân
Marieke Vellinga, fractievoorzitter D66 Súdwest-Fryslân