donderdag 4 februari 2021

D66 en GroenLinks verbaasd over huisbezitters in sociale woningbouw

Bij 85 huurders van sociale woningen in Den Haag klopt iets niet: zij bezitten namelijk een eigen woning. Sterker nog, bij elkaar hebben ze honderden woningen. Raadsleden van GroenLinks en D66 zijn verbaasd en eisen snel opheldering.

De facto huurfraude
Uit NRC-onderzoek blijkt dat er in Nederland meer dan duizend sociale woninghuurders één of meerdere koophuizen bezitten. In Den Haag gaat het om 85 bewoners die samen 303 woningen bezitten. En dat terwijl sociale woningen nadrukkelijk zijn bedoeld voor mensen die niet zelf een woning kunnen huren op de overspannen huizenmarkt.

Ten koste van de kwetsbaren
“Dit gaat ten koste van de meest kwetsbare Hagenaren”, zegt D66-raadslid Marieke van Doorn. “Mensen wachten jaren totdat er een woning voor ze vrij komt. Hoe is het dan mogelijk dat sociale woningen naar huiseigenaren gaan, in plaats van naar volwassen Hagenaren die al jaren bij hun ouders wonen omdat alle sociale woningen op zijn”. GroenLinks en D66 hebben samen om opheldering gevraagd bij het stadsbestuur, en willen weten of deze ook bereid is om een vermogenstoets in te voeren voordat mensen een sociale woning krijgen. “Zo geven we de sociale woningen aan de Hagenaren die het keihard nodig hebben” stelt Van Doorn.