woensdag 10 februari 2021

Geef snel duidelijkheid over dataproblemen GGD

Problemen in de coronasystemen van de GGD hebben ervoor gezorgd dat miljoenen privé-gegevens op straat liggen. Inmiddels is er een grote handel ontstaan in deze data, waaronder burgerservicenummers en medische gegevens. D66-raadslid Daniel Scheper wil snel helderheid over het lot van Haagse slachtoffers en wat de GGD doet om herhaling te voorkomen.

Opheldering over Haagse slachtoffers
De handel in adresgegevens, telefoonnummers en burgerservicenummers is zorgwekkend. Met deze data kan op grote schaal identiteitsfraude of oplichting worden gepleegd. “Je moet er als burger op vertrouwen dat de overheid goed met je spullen omgaat. Dat is vreselijk misgegaan bij de GGD”, stelt Scheper vast. “De vraag is nu wat de schade is, hoe de slachtoffers worden geholpen en hoe de GGD gaat voorkomen dat dit ooit weer gebeurt”. Het raadslid heeft aan het stadsbestuur gevraagd wat de schade is in Den Haag zelf.

Gezondheid en privacy
De GGD moet vertrouwen uitstralen, want je wil met een gerust hart je laten testen en vaccineren. De minister heeft beterschap beloofd en ook regionaal moeten nu de nodige verbeteringen worden gemaakt. “Zo zorgen we ervoor dat de zowel de gegevens als de gezondheid van de Hagenaren in goede handen zijn”. Scheper: “Hoe eerder we dit probleem hebben opgelost, hoe eerder we weer op volle kracht de strijd aan kunnen gaan tegen corona”.